Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 08u30 tot 18u

Toegang klant

2016 een jaar van ommekeer voor Bombardier: wordt vervolgd in 2017 ?

De aandelen en de obligaties van Bombardier doen het goed in het begin van dit jaar en blijven de trend volgen van 2016, een jaar dat voor de constructeur in de luchtvaart en de spoorwegen een onmiskenbaar keerpunt was.

Tijdens de eerste beursweek van het jaar hebben de aan de beurs van Toronto genoteerde aandelen het bedrag van 2,59 Canadese dollar bereikt, waarmee de beurswaarde met twee vermenigvuldigd is in verhouding tot het laagste in 2016 geregistreerde niveau.

De obligaties volgen op de secundaire markt eveneens een stijgende lijn. De lening die eind november is uitgegeven consolideert de winst en stijgt momenteel boven de 107% van de nominale waarde uit, met een jaarlijks rendement dat teruggebracht is op 7%. De uitgifte die in 2022 de einddatum bereikt, eveneens per coupures van 2.000 dollar, biedt anderzijds een rendement van 6,40% op basis van een indicatieve koers van 98% van de nominale waarde.

 

 

Voor Bombardier is dit dus een spectaculair herstel. We denken terug aan het moment, precies een jaar geleden, dat er waarnemers waren die een faillissement van het bedrijf niet uitgesloten achtten, want de onderneming werd geconfronteerd met zware schulden en bovendien met een gebrek aan belangstelling voor de nieuwe vliegtuigen CSeries, waarvan het succes voor het overleven de onderneming essentieel was.

Eén van de voornaamste, door Bombardier aangevoerde troefkaarten van de CSeries is de lage brandstofconsumptie in vergelijking tot de concurrenten. Dat argument zou zeker van kracht zijn met een olievat op 100 dollar, maar de ondernemingen hadden i.v.m. de daling van de aardolieprijzen tot op 30 dollar nieuwe berekeningen gemaakt.

Overigens hebben de toestellen van de CSeries, die in principe in 2013 gelanceerd hadden moeten worden, nauwelijks enkele maanden geleden hun eerste commerciële vluchten gemaakt, wat in het voorbijgaan meerdere miljarden aan verdere ontwikkelingskosten noodzakelijk heeft gemaakt.

Nieuwe geloofwaardigheid en het einde van de kortingsprijzen?

Nu de vliegtuigen CSeries in de lucht zijn, kan Bombardier het jaar tegemoet zien met meer gemoedsrust en die indruk wordt door de beleggers gedeeld, als we afgaan op de stijging van de waardetitels van de constructeur.

Het keerpunt was ongetwijfeld de bestelling voor meer dan vijf miljard dollar van Delta Air Lines in april van vorig jaar, die de onderneming geloofwaardigheid heeft verleend. Zo veel zelfs, dat de Journal du Québec had verklaard, dat de vliegtuigen CSeries verschil uit begonnen te maken in de wereld van de luchtvaart.

Alain Bellemare, de bestuurder van de constructeur heeft overigens enkele weken geleden in een onderhoud met het agentschap Bloomberg aangekondigd, dat hij goede hoop heeft dat de toestellen CSeries binnenkort zonder korting zullen worden verkocht. De richtprijs van het model CS100 is 76.5 miljoen dollar en die van de CS300 is 85.7 miljoen, maar Bombardier heeft de eisen moeten matigen om belangrijke contracten binnen te kunnen halen.

Daarnaast rekent Alain Bellemare in de nabije toekomst op commerciële akkoorden. "nu de prestatie van de CSeries, die nog beter zijn dan verwacht, steeds meer de aandacht trekken. De prestatie bij Swiss is bijzonder goed (...) en er zijn steeds meer klanten die de waarde van onze vliegtuigen erkennen".

Een woordvoerder van Swiss, de eerste luchtvaartmaatschappij die gebruik maakt van de CSeries, heeft inderdaad tegen Bloomberg bevestigd, dat "de technische prestaties van de CSeries van hoger niveau zijn dan die van andere recente vliegtuigen".

Toch een kleine teleurstelling aan het begin van de week, toen vernomen werd dat een sinds twee dagen in de vloot van Swiss geïntegreerde CS100 bij de eerste commerciële vlucht rechtsomkeert heeft moeten maken. De boordcomputer had een hydraulisch probleem gesignaleerd, maar het bleek loos alarm te zijn. Het was echter wel noodzakelijk om een drukwisselaar te vervangen.

Bronnen

The Motley Fool, Bombardier: Will This Stock Fly High in 2017?

Journal de Montréal, Vol inaugural raté pour un C Series opéré par Swiss