Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 9u tot 17u30

Toegang klant

Resultaten Marriott International beter dan verwacht in het tweede kwartaal

De Amerikaanse groep Marriott International, wereldwijd bekend voor zijn luxueuze hotels, publiceerde zoals honderden andere Amerikaanse bedrijven onlangs de resultaten over het tweede kwartaal. Deze gebeurtenis biedt Oblis de kans om nog eens te kijken naar de obligatie met een looptijd van 9 jaar.

Met een winst van 135 miljoen dollar onderaan de streep kon Marriott International op jaarbasis met een 68% hoger resultaat uitpakken. De overname van branchegenoot en concurrent Starwood was uiteraard niet vreemd aan die forse stijging.

De gezuiverde winst per aandeel, dus zonder rekening te houden met eenmalige factoren, kwamuit op 1,13 dollar of 12 dollarcent meer dan verwacht. Voor het derde kwartaal rekent Marriott International op een winst per aandeel tussen 0,96 en 0,99 dollar en dat is dan weer minder dan de 1,01 dollar waar de analisten op Wall Street op hadden gerekend.

De omzet van de hotelketen was anderzijds met 49% gestegen tot 5,80 miljard dollar. Dat bedrag lag boven de verwachtingen van de analisten, want die hadden op maar 5,64 miljard dollar gerekend.

Meer dan 6.000 zaken in 122 landen

Marriott International is één van de marktleiders in de hotelsector, met meer dan 6.000 hotels in 122 landen. Tijdens het boekjaar 2016 kon het bedrijf 17 miljoen overnachtingen laten optekenen. Bij de keten werken in totaal 375.000 mensen, in eigen hotels of in hotels die in franchise worden uitgebaat onder de namen The Ritz-Carlton, St. Regis, BVLGARI, Sheraton, Le MERIDIEN, Renaissance Hotels,…

De verovering van de Chinese markt

Met de bedoeling om de positie op de Chinese markt, waar Marriott International over bijna 300 hotels beschikt, te versterken werd afgelopen maandag een partnership met Alibaba, het welbekende Chinese e-commercebedrijf, aangekondigd.

De samenwerking houdt ondere andere in dat Chinese reizigers hotelkamers van de keten kunnen reserveren via Fliggy, het internetplatform van Alibaba.

In een persmededeling spraken beide bedrijven de verwachting uit dat Chinese reizigers in de komende 5 jaar ongeveer 700 miljoen reizen zullen plannen. Er ligt dus een grote markt te wachten om aangeboord te worden.

Obligatie 2026 verkrijgbaar onder pari

Wat de obligaties van Marriott International betreft, viel onze keuze op een obligatie met coupon van 3,125% die loopt tot 15/06/2026. Ze is iets onder pari verkrijgbaar, waardoor het rendement 3,14% bedraagt.

Verkrijgbaar in coupures van 2.000 dollar heeft deze senior niet-gewaarborgde obligatie een rating BBB bij Standard & Poor’s, waardoor ze tot de speculatieve categorie mag gerekend worden.

Bronnen

Website Marriott International

Zonebourse – Marriott : le consensus a été battu au deuxième trimestre

Reuters - Marriott set to woo Chinese tourists with Alibaba deal