Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 9u tot 17u30

Toegang klant

Obligatie onder pari van Expedia verliest verschillende punten na de publicatie van de kwartaalcijfers

Het kwartaalbericht van de Amerikaanse online reisgroep Expedia heeft de beleggers op Wall Street teleurgesteld. Het aandeel van deze concurrent van Booking verloor een kwart van zijn waarde en ook de obligaties van de groep gaven verschillende procenten prijs.

De resultaten over het tweede kwartaal waren nog beter dan verwacht, maar die over het derde stelden dus teleur.

Over de verslagperiode boekte de groep (gespecialiseerd in het reserveren van hotelkamers, vliegtuigtickets of huurwagens via Car Rentals) een nettowinst van 409 miljoen dollar, of gezuiverd 3,37 dollar per aandeel. De consensus lag volgens FactSet op 3,79 dollar.  

De omzet kwam met 3,56 miljard dollar eveneens iets onder de verwachtingen uit, vorig jaar bedroeg de omzet over het derde kwartaal 3,28 miljard dollar. Bovendien heeft het management de verwachtingen naar beneden aangepast. Er wordt nog gerekend op een stijging van het bedrijfsresultaat met 5 tot 9%, waar dat voordien 15% was.

Verandering in de algoritmes van Google

CFO Alan Pickerill was vanzelfsprekend niet tevreden over de kwaliteit van de cijfers.

Hij verwees als oorzaak naar de protestbetogingen in Hong Kong sinds enkele maanden, maar vooral naar een minder gunstige positie bij Google.

De zoekmotor maakt gebruik van nieuwe algoritmes om de omzet per bezoeker op te drijven. Daardoor is Expedia gezakt op de pagina’s met zoekresultaten.

Om dit op te vangen probeert de reisgroep zijn marketingstrategie te diversifiëren door meer te investeren in influencers op sociale netwerken (Instagram en Facebook), online reclamevideo’s enzovoort.

Ook de groei bij Vrbo (voordien Home Away), de dochter gespecialiseerd in verblijfruimtes van het type van Airbnb, vertraagde tot 14% en dat was minder dan verwacht. Daarnaast viel de omzet van Trivago (het vergelijken van hotelkamers op internet) met 6% terug tot 279 miljoen dollar.

Expedia wordt ook geconfronteerd met hogere kosten en uitgaven, onder andere vanwege de verhuis naar de “cloud”.

Obligatie 2030 onder de uitgifteprijs

In het derde kwartaal herfinancierde Expedia ook de schulden, die momenteel meer dan 1 miljard dollar met vervaldatum in 2030 bedragen.

Verkrijgbaar voor een groot publiek in coupures van 2.000 dollar verloor de obligatie in kwestie na de publicatie van de cijfefrs 3 punten, waardoor het rendement rond 4,5% bedraagt.

Dit rendement ligt in lijn met de Investment Grade rating « BBB » bij Standard & Poor’s voor de senior niet-gewaarborgde schulden.