Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 9u tot 17u30

Toegang klant

Obligatie Tupperware (4,75% - 2021) in dollar verkrijgbaar onder de emissieprijs

De obligatie van Tupperware Corporate Brands met een looptijd van nog 2 ½ jaar noteert onder pari aan 98,50% van de nominale waarde, waardoor het rendement tot de vervaldatum 6% in dollar bedraagt.

Tupperware, dat elk jaar miljoenen dozen in alle mogelijke vormen en kleuren verkoopt, is zodoende aanwezig op de secundaire markt met een obligatie die de beleggers op zoek naar rendement niet onverschillig zal laten.

Met deze obligatie, die loopt tot juni 2021, werd in 2012 600 miljoen dollar opgehaald. Tupperware werd in de jaren 40 van vorige eeuw opgericht door ingenieur Earl Tupper.

De obligatie is toegankelijk voor particuliere beleggers omdat ze verkrijgbaar is in coupures van slechts 2.000 dollar.

Ze heeft een rating « BB+ » bij Standard & Poor’s, wat aan de bovenzijde van de speculatieve categorie is. Minder dan 6 maanden geleden had Tupperware nog een Investment Grade rating.

S&P verlaagde die rating met één streepje vanwege lager dan verwachte resultaten over de eerste helft van het boekjaar. Daarnaast werden ook de prognoses voor de tweede helft verlaagd.

Tupperware Corporate Brands, dat ook schoonheidsproducten verkoopt, realiseerde vorig jaar een omzet van 2,70 miljard dollar en een nettowinst van 150 miljoen dollar. Meer dan 90% van de omzet komt uit het buitenland, waarvan 70% uit de groeimarkten.

« De revolutionaire huisvrouw »

In haar boek « Tupperware, la saga française » benadrukte auteur Bénédicte Jourgeaud dat Earl Tupper niet alleen een merknaam heeft neergezet, maar ook een manier van verkopen ontwikkelde die in het afgelopen decennium de huisgezinnen stormenderhand heeft veroverd.

De start was nochtans bescheiden, in aanvangsjaren kende Tupperware slechts een matig succes.

In die beginfase begrepen maar weinig klanten de voordelen van het Tupperware-deksel, dat de dozen hermetisch afsloot en zo de inhoud langer vers hield.

Het werd Tupper al snel duidelijk dat 2 verkopers goede resultaten boekten. Het betrof een deur-aan-deur verkoper en een huisvrouw (Brownie Wise) die aan huis demonstraties ging geven. Wise nam deze laatste in dienst om haar systeem van verkopen in zijn bedrijf in te voeren.

Deze beslissing bleek de juiste te zijn. De verkopen aan huis werden heel populair en Tupperware verdween uit het traditionele verkoopcircuit. Deze periode viel samen met die van de « de revolutionaire huisvrouw » in de Verenigde Staten. In die periode ontdekten de huisvrouwen de consumptiemaatschappij. Enkele jaren later vond dezelfde evolutie in Europa plaats.

Dankzij de bewezen degelijkheid en het innovatieve concept werden miljoenen Tupperwares verkocht. De uitvinding van Tupper werd zelfs verheven tot het statuut van kunst. In het MoMA van New York zijn de eerste modellen van het merk tentoongesteld als « design uit het midden van de 20ste eeuw ».

Ook vandaag blijft dit bedrijf met een netwerk van verschillende miljoenen onafhankelijke verkopers zich aanpassen aan de nieuwe consumptiegewoonten. Het gamma aan producten werd uitgebreid en Tupperware surft nu mee op de huidige vorm van duurzaamheid dankzij het feit dat de producten van het bedrijf herbruikbaar zijn.

Promotie: de courtagekosten van deze obligatie in promotie worden gereduceerd aan 0,40% voor een aankoop van minimum 10.000 dollar uitgevoerd voor de sluiting van de markten op 13/12 tot 17u30.