Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 9u tot 17u30

Toegang klant

Obligatie Tenneco (5%-2024) in euro verliest 4 basispunten

De obligatie met looptijd tot 2024 van de toeleverancier aan de autosector Tenneco zag zijn koers terugvallen van 105% naar 101%. Het rendement tot aan de afloopdatum bedraagt zodoende 4,75% in euro.

 

Met een rating « BB » bij Standard & Poor’s (bovenaan in de speculatieve categorie) is deze obligatie verkrijgbaar in coupures van 100.000 euro.

De koersdaling was te wijten aan een bericht dat Tenneco op 7 januari de wereld instuurde over het opsplitsen van de activiteiten en dan meer bepaald over de spin off van DRiV. Deze operatie was voorzien voor het midden van dit jaar.

Het management waarschuwde voor de moeilijke marktomstandigheden, waarbij vooral werd verwezen naar een vertraging van de automarkt. Dat is op de eerste plaats in China het geval. Deze situatie blijft ook niet zonder gevolgen voor het segment van de wisselstukken.

De beleggers maken zich zorgen over de onzekerheid die nu rond het bedrijf heerst. De obligatiekoers werd meer bepaald afgestraft omdat getwijfeld wordt aan de capaciteit van Tenneco om de schulden af te bouwen.

Wat moeten we weten over Tenneco ?

Met hoofdzetel in Lake Forest (Illinois) is Tenneco een toeleverancier aan de autosector, gespecialiseerd in katalysatoren, filters voor dieselwagens en schokdempers.

Vorig jaar steeg het bedrijf in omvang door de overname van branchegenoot Federal-Mogul, een overname die het omzetcijfer boven het niveau van 17 miljard dollar op jaarbasis tilde.

Dat Federal-Mogul was tot dan eigendom van Icahn Enterprises. Het heeft verschillende merken in portefeuille, waaronder

Champion (bougies), Wagner (remsystemen) en Goetze (zuigers).

Dankzij deze overname voegde Tenneco onder andere Jaguar en Cummins toe aan het bestaande klantenbestand dat al namen als Caterpillar, Harley-Davidson en Ford Motor…bevatte.

In het kader van de reorganisatie volgend op deze overname kondigde Tenneco de opsplitsing van de activiteiten in twee afzonderlijke beursgenoteerde bedrijven aan. Eentje behoudt de naam Tenneco en focust zich op aandrijfsystemen.

De tweede werd DRiV Incorporated gedoopt en zal gespecialiseerd zijn in Ride Performance en in de naverkoop.