Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 9u tot 17u30

Toegang klant

Coupon van 1,75% voor nieuwe obligatie Ahold Delhaize in euro

Terwijl de beurzen opnieuw met stijgende koersen uitpakken, komen er ook nieuwe emissies naar de obligatiemarkt. Gisteren haalde Koninklijke Ahold Delhaize, de grote Europese distributieketen gespecialiseerd in voeding, 500 miljard euro op.

Dit bedrijf ontstond in 2016 uit de fusie van de Nederlandse distributieketen Ahold en de Belgische branchegenoot Delhaize. De groep is momenteel de nummer één op de thuismarkt en tevens de nummer twee in Europa in de sector distributie van voeding.

In België is het bedrijf actief onder de eigen naam, maar ook onder de merknamen AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop'n Go, Louis Delhaize, City Delhaize en Caddyhome.be. Deze laatste is gespecialiseerd in bezorging aan huis.

Ahold is op zijn beurt actief onder de namen Albert Heijn (sinds kort ook actief op de Belgische markt) en Bol.com, om maar deze twee te noemen.

Op de Amerikaanse markt is de groep de nummer 4 met merknamen als Food Lion, Giant Food, Giant/Martin's, Hannaford en Stop & Shop. Daar beschikt het bedrijf over bijna 2.000 winkels in 23 staten).

In de voetsporen van Carrefour haalde dus ook Ahold Delhaize 500 miljoen euro op via een obligatie met een looptijd van 7 jaar.

Om de beleggers over de streep te trekken moest de groep een rendement van 1,75% bieden op de nieuwe obligatie.

Verkrijgbaar in coupures van 100.000 euro heeft deze obligatie, die is opgenomen in de selectie van Oblis, een rating BBB bij Standard & Poor’s (categorie « Investment Grade»).

Een nettowinst van 1,77 miljard euro over 2019

Vorig jaar zag Ahold Delhaize de omzet stijgen van 62,80 miljard euro naar 66,20 miljard euro. Een groei die de groep dit jaar zou willen herhalen. De nettowinst bedroeg 1,77 miljard euro.

Zoals andere distributiegroepen, op de eerste plaats Colruyt, moet deze Belgisch-Nederlandse distributiegroep kunnen profiteren van de isolatiemaatregelen die in verband met Covid-19 werden genomen. De sluiting van cafés en restaurants dwingt de huisgezinnen namelijk om thuis te consumeren.

Volgens de analisten van Kepler Chevreux kan Ahold Delhaize bovendien profiteren van de ervaring opgedaan in België om de Amerikaanse winkels voor te bereiden op een periode van isolatie.