Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 9u tot 17u30

Toegang klant

Duidelijke daling voor obligatie Ford Motor Company 4,346% 2026 in dollar

De obligatie van de op één na grootste Amerikaanse autoconstructeur Ford Motor Company wordt op de secundaire markt fors onder pari verhandeld. Woensdag kwam ze uit op 77% van de nominale waarde, of een rendement van circa 9%. Eind februari stond de lening nog sterk boven pari genoteerd.

Dat is de tijdsspanne waarin de mondiale corona-pandemie en het risico dat ze voor de economie vormt een duidelijk voelbare impact heeft gehad op de markten. Dit geldt zeker voor effecten die groeigevoelig zijn zoals de automobielsector.In deze context werd Ford verplicht om de productie te staken in verschillende van hun fabrieken, 15,4 miljard te halen uit twee kredietlijnen, hun financiële vooruitzichten voor 2020 te annuleren en het dividend op te schorten zodat hun liquiditeiten behouden bleven.Daarnaast heeft de tweede grootste Amerikaanse autobouwer ook aangekondigd dat ze de kopers van een nieuwe auto drie maanden uitstel van betaling geven (voor wie hiervoor in aanmerking komt) in de VS, plus drie extra maanden die Ford zelf zal voorschieten...

Ratings zakken

Door deze verklaringen heeft Standard & Poor's beslist om de rating van autobouwer Ford te verlagen naar "BB+", waardoor die nu naar de "speculatieve" categorie of "junk bonds" tuimelt. Dit zijn obligaties waarvan de rating lager of gelijk is aan "BB+" bij S&P en Fitch, en aan "Ba1" bij Moody's.

Enkele uren daarvoor had ook Moody's Ford een trapje lager gezet, op Ba2, waardoor de automobielgroep nog wat dieper in de speculatieve categorie wegzakte. De categorie waar ze ook al in september terecht kwam.

Ook Fitch Ratings volgde: ze degradeerden Ford Motor Company naar "BBB-", het laagste niveau in de categorie "Investment grade".

Met twee ratings in de speculatieve categorie (BB+ bij S&P en Ba2 bij Moody's) is Ford nu een "fallen angel" ("gevallen engel"). Zo worden bedrijven genoemd die hangen tussen de "Investment grade" categorie en de "High Yield" (speculatieve) categorie.

De terugval van de obligatie Ford Motor Company 4,346% 2026 tijdens de eerste dagen van maart lag hoger dan die van andere autoconstructeurs, wat erop wijst dat sommige beleggers reeds hadden geanticipeerd op de beslissing van S&P en Moody's. Ze namen dus de vlucht vooruit, ook omdat het de regel is om enkel effecten met een goede rating te behouden, namelijk diegene die tot de "Investment grade" categorie en niet tot de speculatieve behoren.

Aston Martin, Renault, Peugeot…

Ford is echter niet de enige constructeur die onder druk staat, verre van. Het kleinere Aston Martin Lagonda, dat meer gespecialiseerd is in luxewagens, zit met grote financiële problemen en heeft enkele dagen geleden Lawrence Stroll te hulp geroepen. De Canadese miljardair, die enkele maanden geleden Aston Martin al 500 miljoen euro had beloofd voor 20% van het kapitaal, gaat nog 90 miljoen extra inbrengen, wat zijn aandeel in het Engelse bedrijf op 25% brengt. Op de secundaire markt heeft de lening van Aston Martin Capital Holding (vervaldag april 2022) een rendement van 28,4% in dollar. Dit werd berekend op basis van een indicatieve koers van 69% van de nominale waarde (speculatieve rating "B" bij Standard & Poor's).

Met een schuldrating van "BBB-" bij Standard & Poor's is Renault ook één van die emittenten die flirten met de speculatieve categorie. De obligaties van de constructeur (Alpine, Dacia, Lada) zagen hun rendement de laatste dagen fel stijgen. Het jaarrendement tot de vervaldag van de obligatie Renault SA 28/11/2025 met coupon van 1% (coupures van 1000 € bij voorbeeld ligt rond 82% van de nominale waarde, dit komt neer op een rendement van 4,68% .

Covid-19 zou ook de kaarten kunnen herschudden in het dossier van het alliantieplan tussen de groepen PSA (Peugeot, Citroën, DS Automobiles…) en Fiat-Chrysler (FCA). De automobielpers speculeert dat hoewel ze in de komende maanden normaal gezien de krachten zouden moeten gaan bundelen, het nu wel eens zou kunnen dat de banden doorgeknipt worden. De val van de beurzen doet de financiële voorwaarden van de operatie effectief wankelen.

Als we afgaan op de koers op de secundaire obligatiemarkt, behoudt Peugeot alleszins het vertrouwen van zijn schuldeisers. Bij voorbeeld de obligatie Peugeot SA,vervaldag op 23 maart 2024 en een coupon van 2% in euro noteert onder pari, maar zeker niet zo laag als de Ford obligaties. Ze kan gekocht worden (met zeer weinig uit te keren opgelopen intresten) aan 95,94% van de nominale waarde, wat overeenkomt met een rendement van 3,10%. Ze heeft een "BBB-" rating bij Standard & Poor's in de "Investment grade" categorie.