Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 9u tot 17u30

Toegang klant

Daimler haalt 3 miljard euro op via de emissie van 3 nieuwe obligaties

Amper 6 weken na de vorige emissie komt Daimler opnieuw naar de obligatiemarkt. Ditmaal kon de Duitse autoreus gebruik maken van betere marktomstandigheden om via 3 tranches 3 miljard euro op te halen. Verkrijgbaar in coupures van 1.000 euro hebben de nieuwe obligaties een rating "BBB+" in de categorie "Investment Grade" bij Standard & Poor's.

Emmitent Coupon Looptijd Omvang (in euro)
Daimler AG 1,625% 22/08/2023 1 miljard
Daimler AG 2% 22/08/2026 1,25 miljard
Daimler AG 2,375% 22/05/2030 750 miljoen

Daimler, dat de merken Mercedes, Smart en Maybach commercialiseert, kwam onder andere met een obligatie met een looptijd van 6 jaar en een coupon van 2%.

Verkrijgbaar in coupures van 1.000 euro is deze lening voor het grote publiek toegankelijk. Ze biedt bovendien het voordeel dat ze iets onder pari verkrijgbaar is.

Het bedrijf met hoofdzetel in Stuttgart, dat onder andere in zijn aanbod ook de vrachtwagens Fuso en Freightliner heeft opgenomen, is een trouwe klant op de obligatiemarkt. Ongeveer de helft van de uitstaande schulden hebben bovenstaande kenmerken.

Sinds zijn laatste emissie in april (zie artikel op Oblis) heeft Daimler de financieringsvoorwaarden zien verbeteren. De vorige keer werd 1,50 miljard euro opgehaald via een obligatie met een looptijd van 5 jaar en met een coupon van 2,625%.

De maatregelen aangekondigd door de Europese Centrale Bank naar aanleiding van de uitbraak van het Coronavirus hebben de beleggers gerust kunnen stellen. Waardoor Daimler aan betere voorwaarden naar de markt kon komen.

Bovendien doen er geruchten de ronde dat een Chinees bedrijf interesse zou hebben voor een participatie in Daimler. De beurswaarde van het bedrijf bedraagt momenteel ongeveer 30 miljard euro. De Chinese autoconstructeur Geely is met een belang van bijna 10% al de grootste aandeelhouder van de moedermaatschappij van Mercedes. Reuters meent te weten dat het eveneens Chinese BAIC een belang van 5% zou willen nemen.

In het eerste kwartaal zag Daimler de verkopen met 18% dalen, terwijl de bedrijfswinst 78% lager uitkwam op 617 miljoen euro.

Enkele weken geleden trok het bedrijf de vooruitzichten voor het volledige boekjaar in. Het management verwacht (en dat klinkt niet bepaald verrassend) een daling van de verkopen, een lagere omzet en zwakkere winstcijfers.

Sinds medio april heeft het bedrijf onder leiding van Ola Källenius geleidelijk aan de productie heropgestart in verschillende fabrieken. Dat was in de eerste plaats het geval in die fabrieken die batterijen voor elektrische wagens maken en in de bedrijven die aandrijflijnen en motoren voor auto’s maken.