Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 9u tot 17u30

Toegang klant

Air Berlin failliet verklaard, obligatiekoersen duiken naar omlaag

Drie maanden na het faillissement van Alitalia is het de beurt aan Air Berlin om kopje onder te gaan. Grootaandeelhouder Etihad trekt zich terug, zodat Air Berlin zich genoodzaakt zag bij de rechtbank de insolventieprocedure aan te vragen. Dat maakte de noodlijdende Duitse luchtvaartmaatschappij dinsdag 15 augustus bekend.

De airliner, de tweede van Duitsland na Deutsche Lufthansa, kan voorlopig blijven vliegen omdat de Duitse regering een overbruggingskrediet heeft verstrekt van 150 miljoen euro. Volgens Etihad verslechterden de activiteiten van Air Berlin in snel tempo, zodat er niets anders opzat dan de stop er uit te trekken.

Over de afgelopen 10 jaar heeft het bedrijf de verliezen opgestapeld. In 2016 was er een verlies van 782 miljoen euro. Daardoor was het totaal verlies over het afgelopen decennium opgelopen tot meer dan 1 miljard euro.

In juli verloor het bedrijf een kwart van zijn klanten. Air Berlin werd geconfronteerd met tal van vertragingen en annuleringen, wat miljoenen euro’s aan schadevergoeding met zich meebracht.

In geval van een faillissement moet de rechtbank bewijzen en bevestigen dat het bedrijf in kwestie niet langer in staat is om aan zijn schulden te voldoen. Wanneer vervolgens de activa voldoende zijn om de faillissementsprocedure te dekken, kan de curator overgaan tot de verkoop van de activa om de financiers uit te betalen. Deze procedure kan lang aanslepen, zoals destijds werd aangetoond bij het bankroet van Sabena.

De toekomst voor de bezitters van de obligaties van Air Berlin ziet er zodoende onzeker uit. Lufthansa, de belangrijkste concurrent, onderhandelt momenteel over de overname van stukken van het failliete bedrijf.

Brigitte Zypries, minister van Economie in Duitsland, heeft inmiddels laten weten dat de onderhandelingen goed opschieten en dat er in de komende maanden ongetwijfeld een oplossing uit de bus zal komen. Maar low-cost carrier Ryanair heeft al laten weten dat een overeenkomst met Lufthansa zou neerkomen op een schending van de anti-monopolie wetgeving. Dat werd dan weer ontkend door Alexander Dobrindt, de Duitse minister van Transport.

De branchegenoot Condor zou volgens Bloomberg eveneens interesse hebben om stukken van Air Berlin over te nemen.

Om te vermijden dat vluchten tijdens het hoogseizoen afgeschaft zouden worden, gaf de nationale regering een overbruggingskrediet van 150 miljoen euro.

Het aandeel van de groep, dat in 2016 aan 12 euro naar de beurs kwam, is vandaag woensdagmorgen teruggevallen tot 41 cent. Daarmee bedraagt de beurswaarde minder dan 50 miljoen euro. Wat de obligaties betreft: de obligatie 6,75%-2019 noteert aan 8% van de nominale waarde, de obligatie 8,25%-2018 aan 7%. Beide obligaties zijn zonder verlopen intresten op de secundaire markt verkrijgbaar.

Bronnen

BBC : Air Berlin files for insolvency buf flights continue

Bloomberg: The Real Losers in Air Berlin’s Demise

Les Echos: Ethiad lâche Air Berlin au bord de la faillite

Forbes : Air Berlin Insolvency Adds to Etihad’s Turbulent Summer