Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 9u tot 17u30

Toegang klant

Verschillende kandidaat-kopers voor Air Berlin

Nadat de grootste aandeelhouder Etihad vorige week dinsdag weigerde om de volgende tranche van 50 miljoen euro te storten van de in april beloofde lening van 350 miljoen euro had de Duitse luchtvaartmaatschappij Air Berlin geen andere keuze meer dan bescherming te zoeken tegen de schuldeisers.

Etihad, dat de verliezen van het bedrijf gedurende 6 jaar is blijven dekken, rechtvaardigde de beslissing door te stellen dat Air Berlin er niet in geslaagd is om de zelf opgelegde objectieven te realiseren. Na Alitalia is dit de tweede grootste investering van Etihad die op korte termijn bankroet is gegaan. Daarmee is duidelijk dat de strategie van de Arabische groep op de Europese luchtvaartmarkt jammerlijk heeft gefaald.

In reactie op dit bericht stond de Duitse minister van Economie een noodlening van 150 miljoen euro toe, waardoor de luchtvaartmaatschappij in de lucht is kunnen blijven. Bovendien wordt er een tijd gekocht om een oplossing te vinden voor de 8.500 werknemers.

Lufthansa, Condor en easyJet hebben interesse voor bepaalde activa

In de afgelopen week werd er druk onderhandeld over de manier waarop Air Berlin overeind kan worden gehouden. In een interview met de Frankfurter Allgemeine Zeitung verklaarde CEO Thomas Winkelmann van Air Berlin dat 2 of 3 bedrijven geïnteresseerd zouden zijn om bepaalde activa over te nemen. Eén van die bedrijven zou Lufthansa zijn, dat al eerder interesse voor de branchegenoot had laten blijken. Lufthansa was er dan ook als de kippen bij om die interesse te bevestigen.

Winkelmann wenste verder geen namen bekend te maken, maar onderstreepte wel dat het om kandidaten ging die financieel voldoende sterk waren. Ze zouden bovendien belangrijk genoeg zijn om wat de volumes betreft een toekomst voor Air Berlin te garanderen, met een voorkeur voor Duitsland als uitvalsbasis. Op de website van Journal d’Aviation zijn de namen van Condor (een dochter van Thomas Cook) en easyJet gevallen.

Alexander Dobrindt, de Duitse minister van Transport, verklaarde aan de Rheinishe Post, te hopen dat de belangrijkste onderdelen in handen van Lufthansa zouden komen. « We hebben behoefte aan een Duitse kampioen in het international luchtvaartverkeer. Daarom is het belangrijk dat Lufthansa een belangrijk stuk van Air Berlin in handen krijgt», zo verklaarde Dobrindt.

De onderhandelingen tussen Air Berlin en Lufthansa zouden al begonnen zijn. Nog steeds volgens Le Journal de l’Aviation zou een akkoord over de overdracht van 90 van de 140 toestellen van Air Berlin al volgende week afgesloten kunnen worden.

De betrokken partijen moeten echter nog de goedkeuring krijgen van het Duitse Bundeskartellamt (het federaal bureau verantwoordelijk voor de strijd tegen kartelvorming) en van de Europese Commissie. Het samengaan van de nummer één  (Lufthansa) en de nummer twee (Air Berlin) op de Duitse markt zou in verschillende sectoren kunnen leiden tot een quasi-monopolie

Obligaties 2018 en 2019 vertonen licht stijgende trend

De obligatiekoersen waren uiteraard gekelderd naar aanleiding van het bericht dat Air Berlin aan de grond zat, met een koers van nog ongeveer 5% voor de obligatie die loopt tot 2019 en van 7% voor de obligatie die loopt tot 2018. Vandaag zijn de koersen van beide obligaties opnieuw opgelopen tot in de buurt van 15% van de nominale waarde.

De licht stijgende trend is uiteraard het gevolg van het feit dat verschillende partijen interesse hebben in stukken van Air Berlin. De verkoop van de activa van het bedrijf zou inderdaad voldoende kunnen zijn om bepaalde financiers terug te betalen, eventueel gedeeltelijk. Wie het aandurft om de obligaties van Air Berlin te kopen, waagt zich uiteraard aan een spelletje blufpoker.

Bronnen

Le Monde – Lâchée par son actionnaire Etihad, Air Berlin dépose le bilan

Le Journal de l’Aviation – Trois compagnies pourraient se partager les actifs majeurs d’Air Berlin