Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 9u tot 17u30

Toegang klant

Nieuwe obligaties in Zwitserse frank en roebel voor Russian Railways

Soms zijn de ratingagentschappen het niet eens over een bepaald bedrijf. Zo wordt Russian Railways door Moody’s als speculatief beschouwd, terwijl volgens Fitch Rating de obligaties van het bedrijf van goede kwaliteit zijn.

Russian Railways is uiteraard de nationale Russische spoorwegmaatschappij. In de afgelopen weken heeft het bedrijf 2 nieuwe obligaties op de markt gebracht. In september plaatste dit staatsbedrijf een obligatie met een omvang van 450 miljoen Zwitserse frank, verkrijgbaar in coupures van 5.000 frank. Ze draagt een vaste coupon van 2,10% en heeft een looptijd van 6 jaar.

De opbrengst van de emissie zal gebruikt worden voor het terugbetalen van een andere obligatie in Zwitserse frank die begin volgend jaar vervalt.

Vorige week bracht Russian Railways ook nog voor een bedrag van 15 miljard roebel een obligatie in roebel op de markt. Deze is verkrijgbaar in coupures van 10 miljoen roebel of ongeveer 147.000 euro op basis van de huidige wisselkoersverhoudingen. Er is een coupon van 7,90% aan verbonden.

Momenteel noteert ze aan een koers van 100,20% van de nominale waarde, waardoor het rendement op 7,86% kan berekend worden. In 2012 gaf het bedrijf nog een obligatie in roebel uit verkrijgbaar in coupures van 5 miljard roebel. Deze biedt nu een rendement van ongeveer 8%.

Deze senior niet-gewaarborgde wordt door Moody’s als speculatief beschouwd, getuige de gegeven rating « Ba1 ». Fitch Rating denkt daar anders over, daar hoort ze thuis in de categorie Investment Grade met een rating  « BBB- ».

Ontstaan uit de privatisering van de Russische staatsspoorwegen

Russian Railways is ontstaan als resultaat van de privatisering van de Russische spoorwegen bij het begin van deze eeuw. Het is één van de zwaargewichten van de economie van het land, vanwege haar belang voor het transport van mensen, goederen, voor het leveren van rollend materiaal (locomotieven…) of ook nog voor het onderhoud van de infrastructuur.

Het bedrijf is ook buiten de eigen landsgrenzen actief, onder andere in Noord-Korea. Daarnaast is Russian Railways ook betrokken in infrastructuurprojecten in Vietnam, aan de Evenaar, in Brazilië en India.

De doelstelling liegt er niet om: Russian Railways wil een belangrijke speler worden in de strategische logistieke keten door de promotie van het transport over spoor op de trajecten tussen Azië en Europa. Op die manier wil het bedrijf een volwaardig alternatief bieden voor het vervoer overzee.

Vorig jaar werd een omzetcijfer van 2.130 miljard roebel (+/- 31 miljard euro) gerealiseerd, zijnde een stijging met 7,10% ten opzichte van het jaar voordien. De brutowinst steeg met 15,40% tot 44 miljard roebel. De resultaten van het bedrijf kunnen geraadpleegd worden onder de rubriek Investors op de website van het bedrijf.