Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 9u tot 17u30

Toegang klant

Nieuwe obligaties in Amerikaanse en Australische dollar uitgegeven door Toyota

De Japanse autoreus Toyota, gespecialiseerd in hybridevoertuigen, heeft een nieuwe emissie gedaan. Deze bestaat uit verschillende obligaties in verschillende valuta’s.

Meer concreet bestaat deze emissie uit 3 nieuwe obligaties telkens verkrijgbaar in coupures van 2.000 dollar en met looptijden tot 2020, 2023 en 2028.

De coupons bedragen respectievelijk 2,20, 2,70 en 3,05% en worden in 2 schuifjes uitbetaald, met een eerste ex-coupon gaan in juli eerstkomende.

Met de emissies werd een totaalbedrag van 1,85 miljard dollar opgehaald. Het betreft 3 senior niet-gewaarborgde obligaties met een rating « Aa3 » bij Moody’s, wat betekent dat het ratinghuis de kwaliteit van deze obligaties als goed inschat.

We vermelden dat het Japans bedrijf ook een obligatie in Australische dollar op de markt bracht, waarmee 114 miljoen Australische dollar werd opgehaald over een periode van 5 jaar en aan een vaste coupon van 2,41%.

Nummer twee in de wereld

Toyota was geruime tijd de nummer één in de wereld qua autoverkopen, maar het merk werd in 2016 onttroond door Volkswagen. De Duitsers stootten de Japanners van de leidersplaats met een recordaantal van 10,70 miljoen verkochte voertuigen, dit ondanks een aangetast imago als gevolg van het dieselschandaal.

In 2017 is deze klassering dezelfde gebleven. De Japanse autoconstructeur, met merken als Toyota, Lexus (luxe), Daihatsu (mini-wagens) en Hino (vrachtwagens), rekent op een stijging van de verkopen met 2% tot 10,35 miljoen voertuigen.

Toyota heeft met name af te rekenen met een zwakte van de verkopen in de Verenigde Staten, terwijl de Amerikaanse markt traditioneel een sterkhouder voor het bedrijf was. In China, een markt waarvan het belang moeilijk overschat kan worden, loopt Toyota achter op zijn rivaal.

Het bedrijf haalde onlangs het nieuws door de aankondiging dat het stopt met de verkoop van vrijwel al zijn dieselmodellen in Italië. Evenals Volvo heeft het Japans bedrijf geen interesse meer in dit type motoren, rekening gehouden met de verbeterde technologie van andere vormen van aandrijving. Met name de Prius of de C-HR staan nu centraal, waar het rendement van de motor beter is dan die van een dieselmotor.

Volgens de Moniteur Automobile zal deze trend zich ook in andere Europese landen doorzetten, zeker wat betreft de kleinere en de milieubewuste wagens. In deze laatste categorie hebben de hybride wagens al sterk aan belang gewonnen.

Als pionier van de elektrische wagen wil Toyota tegen 2030 5,50 miljoen elektrische wagens verkopen, waarvan 1 miljoen die alleen maar op elektriciteit rijden.

Bronnen

Décision Atelier, Toyota : 10 modèles électriques en 2020 ;

Moniteur Automobile.be, Toyota arrête le Diesel en Italie.