Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 9u tot 17u30

Toegang klant

Stevige rendementen voor nieuwe obligaties van Netflix en Uber in euro/dollar

Twee technologiebedrijven hebben interessante nieuwe obligaties op de markt gebracht, obligaties waarvan het rendement de belegger ongetwijfeld zal doen watertanden.

Het betreft Netflix, dat vorige week resultaten bekendmaakte die de verwachtingen ruimschoots overtroffen, en Uber, dat zich klaarmaakt om de beursintroductie voorzien voor 2019 op te starten. Beiden kwamen dus met nieuwe obligaties in euro / dollar naar de markt. Het leek ons interessant om eens even naar de details van deze emissies te kijken.

Netflix, de bekende streamingreus, en Uber, een merknaam op de transportmarkt (WMC of wagens met chauffeur), hebben één zaak gemeen: een onblusbare dorst naar geld om hun groei te financieren. Beide groeien zo snel dat ze het de normaalste zaak van de wereld is dat ze naar de obligatiemarkt komen om hun financiering veilig te stellen.

In het geval van Netflix, dat dinsdag 2 miljard dollar ophaalde via een emissie, is het doel van de operatie duidelijk. Dit bedrijf heeft (veel) geld nodig om originele content aan te schaffen. De aanmaak van die content moet op voorhand gefinancierd worden. Het is belangrijk dat het bedrijf voldoende geld ophaalt, zowel tegen de achtergrond van de oorlog om content als om het gras voor de voeten weg te maaien van de concurrentie. Netflix is bij wijze van spreken dus wel gedwongen om fors te investeren.

Het management van het bedrijf beseft maar al te goed dat er geen tijd verloren mag gaan. Netflix wil zo snel mogelijk een dominante positie op de markt veroveren. Want zeker in deze sector is stilstand achteruitgang. Wanneer Netflix zich niet haast, zullen andere spelers een paar stappen voorwaarts zetten op de markt. Die markt is uiteraard die van de creatie en verspreiding van films, series en documentaires. Een markt die snel groeit en waar het belangrijk is om bij de marktleiders te behoren.

Maar deze keer had Netflix pech. De nieuwe obligaties werden aangekondigd op een moment dat het beursklimaat zeker niet optimaal was. De beurskoersen staan al een tijdje onder druk, terwijl de rentevoeten in de Verenigde Staten tevens in een stijgende trend gevangen zitten. Ditmaal keer heeft het bedrijf dus niet kunnen profiteren van gunstige marktomstandigheden, zoals bij de vorige emissies het geval was.

Dat had tot gevolg dat de uiteindelijk geboden rendementen aan de bovenkant van de eerder opgegeven vork uitkwamen. Bij de vorige emissies was dat niet het geval, toen kon Netflix het zich veroorloven om iets minder te geven.

Meer concreet moest het bedrijf nu een rendement van 6,375% bieden om 800 miljoen dollar op te halen via een obligatie met een looptijd van 11 jaar en een rentevoet van 4,625% om 1,10 miljard euro op te halen via leningen met een gelijkaardige looptijd.

Daar komt nog eens bovenop dat de beleggers momenteel minder happig zijn om papier met een langere looptijd in dollars op te nemen. Er moet namelijk rekening gehouden worden met de stijgende rentevoeten en met het feit dat er nog meer van hetzelfde zit aan te komen. Vergeet ook niet dat de obligatie niet voorzien is van een call die vervroegde terugbetaling voorziet.

Daarnaast zullen heel wat particuliere beleggers zich hebben laten afschrikken door het feit dat Netflix veel geld nodig heeft om de groei te financiern.  

Met de nieuwe emissies is de schuldenberg van de groep met hoofdzetel in Californië opgelopen tot meer dan 10 miljard dollar. Het eigen kapitaal van het bedrijf is echter eveneens toegenomen als gevolg van de stijging van het aantal nieuwe internationale abonnees, zo merkt Bloomberg op. Standard & Poor’s heeft overigens recent de rating voor dit bedrijf met één streepje opgetrokken tot « BB- ». Het ratingagentschap gaat er van uit dat Netflix zowel dit jaar als volgend jaar de omzet en winstgevendheid zal zien verbeteren. Wat een hogere kredietrating rechtvaardigt.

Een coupon van 7,50% voor de nieuwe obligatie van Uber verkrijgbaar in coupures van 2.000 dollar

Ook de nieuwe emissies van Uber moeten bekeken worden tegen de achtergrond van het duurder worden van het geld. Uber heeft zijn eerste obligaties afgelopen dinsdag op de markt gebracht. Ook dit bedrijf haalde 2 miljard dollar op.

Hier is het doel van de emissie het financieren van de sterke groei van het bedrijf, dit met het oog op de IPO die voor volgend jaar is gepland. Uber gaf 2 obligaties uit met looptijden van 5 en 8 jaar en voorzien van vaste coupons van 7,50% en 8%.

De beleggers hadden goede appetijt voor het papier van Uber, de vraag overtrof meer dan 3 miljard dollar. Zodat het management besloot om het uiteindelijke bedrag met 500 miljoen dollar op te trekken. De geboden rendementen stemden anderzijds overeen met wat bij de aankondiging van de emissie was vooropgesteld.

Het bedrijf is er tot op heden weliswaar nog niet in geslaagd om winstgevend te worden, maar de beleggers lieten zich verleiden door de forse omzetstijgingen die Uber laat optekenen. De omzet zou dit jaar de kaap van 10 miljard dollar overschrijden. In het tweede kwartaal zijn de orders met 41% gestegen tot 12 miljard dollar.

Uiteraard is het ook de bedoeling om zoveel mogelijk interesse voor de beursintroductie los te weken. Volgens de Wall Street Journal hebben de zakenbanken Goldman Sachs en Morgan Stanley, die door Uber als belangrijkste raadgevers voorgesteld werden, waarderingen voorgesteld die oplopen tot… 120 miljard dollar.

Aan een dergelijke beurskapitalisatie zou Uber evenveel waard zijn als General Motors, Ford en Fiat Chrysler samen. Inderdaad, dit zijn de 3 grootste Amerikaanse autobedrijven.