Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 08u30 tot 18u

Toegang klant

Wat met de obligaties Jaguar Land Rover na derde verlieslatend kwartaal op rij ?

Niet alle nieuwe modellen van Jaguar Land Rover werden op de automarkt enthousiast onthaald. Onder andere de Discovery stelt teleur wat de verkopen betreft. Daardoor heeft de grootste Britse autoconstructeur het laatste kwartaal afgesloten met een verlies van 3,50 miljard pond. Op de obligatiemarkten zijn de rendementen in euro opgelopen tot meer dan 8%.

Het is het derde verlieslatende kwartaal op rij voor Jaguar Land Rover en dat heeft te maken met zowel de zwakke vraag naar dieselmotoren als met de middelmatige prestaties in China. In dit laatste land daalden de verkopen op jaarbasis met 47%.

Jaguar Land Rover, dat eigendom is van het Indiase Tata Motors, zag zich genoodzaakt om over de verslagperiode 3,10 miljard pond af te schrijven. Er bleef het bedrijf geen andere keuze over dan de waardering van enkele vroegere investeringen naar beneden aan te passen.

Die investeringen werden gedaan in de nieuwe fabriek in Wolverhampton, maar de daling van de dieselverkopen is daar roet in het eten komen gooien. Diesels zijn goed voor 90% van de verkopen in het Verenigd Koninkrijk. Of met andere woorden: de gedane investeringen zullen niet gerecupereerd kunnen worden.

In de Financial Times lazen we dat de nettowaarde van het bedrijf gedaald is van meer dan 9 tot nog 6,20 miljard pond.

CEO Ralf Speth zei dat de boekhoudkundige aanpassing samen met andere maatregelen het bedrijf weer efficiënt en weerbaar moet maken op een moment dat de autosector het moeilijk heeft.

Hij verwees daarbij nog naar de beslissing vorig jaar genomen om 4.500 jobs te schrappen. Dat is meer dan 10% van het totale werknemersbestand.  Het bedrijf zal onder andere zijn aanbod aan modellen reorganiseren. Door zo 2,50 miljard pond te besparen hoopt Jaguar Land Rover opnieuw winstgevend te kunnen worden.

Ralf Speth waarschuwde tevens dat de sector nog meer tegenwind zal ontmoeten wanneer het komt tot een Brexit zonder akkoord. Deze zou het bedrijf meer dan 1 miljard pond per jaar kosten.

Zonder rekening te houden met de geboekte afschrijvingen kon Jaguar Land Rover het verlies terugdringen tot 273 miljoen pond en dat op een licht gestegen omzet van 6,20 miljard pond.

Vooral de daling van de verkopen met 40% van de Discovery, één van de recentste modellen van het bedrijf, heeft op de omzet gewogen. Ook de vraag naar de sedans van het merk Jaguar vielen tegen, deze worden ook beconcurreerd door verschillende modellen van Range Rover.

Obligatierendementen meer dan 8%

Het kwartaalbericht van het bedrijf was uiteraard niet van die aard om de obligatiebeleggers gerust te stellen. De obligatie in euro die loopt tot 2026 noteert nu aan een koers van 78%.

Op basis van een coupon van 2,20% bedraagt het rendement op jaarbasis 8,70%. Een obligatie met dezelfde looptijd in dollar brengt zelfs bijna 9% op.

De rendementen zijn op een jaar tijd fors gestegen. De beleggers eisen namelijk een hogere vergoeding om de obligaties Jaguar Land Rover in portefeuille te nemen.

Fitch Rating heeft onlangs de outlook of bias voor de obligaties op negatief gezet, rekening gehouden met groeiende risico’s verbonden aan de Brexit.