Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 9u tot 17u30

Toegang klant

Hogere winst voor Thyssenkrupp en nieuwe obligatie verkrijgbaar op de secundaire markt per 1.000 euro

Ondanks de aankondiging van een sterke stijging van de nettowinst in het laatste kwartaal van het jaar, stabiliseert Thyssenkrupp zich na een aantal dalende sessies in Frankfurt. De vennootschap heeft zojuist een obligatielening uitgegeven in coupures van 1.000 euro, met een coupon van 2,875% en vervaldatum op 22/02/2024.  Het wordt op de secundaire markt verhandeld tegen een koers die rond de pari ligt, iets onder de 3%. 

Thyssenkrupp staat op de eerste plaats bekend als een staalbedrijf, maar is veel meer dan dat. Op de site is een overzicht van de activiteiten te vinden, deze variëren van duikboten over liften tot bouwmaterialen. Maandag maakte het bedrijf de resultaten over het laatste kwartaal van 2018 bekend. De verslagperiode werd winstgevend afgesloten, met bovendien een sterke stijging van het resultaat ten opzichte van dezelfde periode het jaar voordien. De nettowinst kwam uit op 145 miljoen euro, tegenover 81 miljoen euro over dezelfde periode een jaar eerder.

Ook de omzet kwam hoger uit. Thyssenkrupp realiseerde over het vierde kwartaal van 2018 een omzetcijfer van 9,74 miljard euro, of een stijging met 7% op jaarbasis.

Maar met deze cijfers kon het bedrijf de financiële markten niet overtuigen. De beleggers hadden op iets meer gerekend en dat bleek ook duidelijk uit de evolutie van de koers op de beurs van Frankfurt. Met name op het vlak van het operationeel resultaat stelde Thyssenkrupp teleur. Dat operationeel resultaat bleek met 26% te zijn gedaald tot nog 333 miljoen euro.

Bovendien kon het management ook met de winstverwachtingen niet imponeren. Het agentschap Reuters maakte melding dat Thyssenkrupp nog steeds met moeilijke marktomstandigheden wordt geconfronteerd. Bovendien zijn de economische vooruitzichten erg onzeker geworden, wat mogelijk verdere druk op de resultaten kan uitoefenen.

In een toelichting op de cijfers stelde het management dat de stijging van de grondstoffenprijzen druk op de marges uitoefent.

Bovendien speelt ook het klimaat een rol in het verhaal. Zoals al in het derde kwartaal het geval was, speelde de lage stand van de Rijn het bedrijf parten. Na een droge zomer stond er te weinig water in de rivier om een vlot transport van schepen mogelijk te maken. Die schepen vertrokken zodoende met een kleinere lading, wat uiteraard tot gevolg had dat de transportkosten zijn opgelopen.

Reuters verwees ook naar een rapport van de Duitse private banker Bankhaus Lampe waarin stond te lezen dat de eerste signalen die wijzen op een verzwakking van de Duitse automarkt in de resultatenrekening van ThyssenKrupp zichtbaar waren. De autoindustrie is uiteraard een sector die van levensbelang is voor de Duitse economie.

De broker stipte daarnaast dat zelfs wanneer de vooruitzichten voor het lopende boekjaar ingevuld kunnen raken, er nog altijd het feit blijft dat de macro-economische en politieke risico’s groter zijn dan ooit.

Wat met de opsplitsing van het bedrijf ?

Ondanks al deze kopzorgen verwacht deze industriereus uit het Roergebied voor het volledige boekjaar nog steeds een operationele winst van meer dan 1 miljard euro. Volgens JP Morgan Chase zal de winstgroei in de komende 3 kwartalen duidelijk moeten versneller om dit objectief haalbaar te maken.

Het management van ThyssenKrupp rekent daarnaast op een duidelijke stijging van de nettowinst, op de eerste plaats als gevolg van de fusie in de staalsector.

In september kondigde ThyssenKrupp de opsplitsing van het bedrijf in 2 afzonderlijke bedrijven aan. De industriële activiteiten en die op het vlak van uitrustingsgoederen zullen ondergebracht worden in Thyssenkrupp Industrials.

Het tweede bedrijf zal de staalactiviteiten van ThyssenKrupp bundelen met die van staalreus Tata Steel. Het doel van deze krachtenbundeling is een tegengewicht opwerpen tegen de opkomst van de Chinese staalgroepen. ThyssenKrupp wil daarnaast de nummer 2 worden in de Europese staalsector na Arcelor Mittal.

De beide bedrijven starten de samenwerking in oktober van dit jaar op, de voorbereidingen daartoe zijn in volle gang. Maar ThyssenKrupp wacht nog steeds op de toestemming van de Europese Commissie. Dat deze onlangs de aangekondigde fusie tussen Alstom en Siemens heeft afgeblazen, stemt de analisten toch wel enigszins terughoudend.

De Europese Commissie gaat in ieder geval niet over één nacht ijs. Eind oktober stelde ze een diepgaand onderzoek in naar de toenaderingspoging tussen beide staalbedrijven. Gevreesd wordt dat door de concentratie in de sector de vrije concurrentie in gevaar zal komen. Dat geldt dan op de eerste plaats voor de producten uit het bovenste segment van de markt.

Een nieuwe obligatie verkrijgbaar in coupures van 1.000 euro

Op de secundaire markt heeft ThyssenKrupp, naast de bestaande obligatie met een rendement van ongeveer 2,75%, zojuist een nieuwe uitgegeven, beschikbaar op de secundaire markt met en een rendement van ongeveer 3%.

Goed om te weten, de eerste obligatie waarvan de jaarlijkse coupon op 25 februari 2010 wordt losgemaakt, kan reeds ex-coupon worden gekocht, d.w.z. zonder de opgelopen intrest , via de diensten van Goldwasser Exchange.

Bron

Reuters, ThyssenKrupp attaqué, les résultats et prévisions déçoivent