Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 08u30 tot 18u

Toegang klant

Bed Bath & Beyond wil activa afstoten, obligatiehouders zijn enthousiast

Er is weer nieuws over Bed Bath & Beyond, de Amerikaanse binnenhuisinrichter die ook actief is onder de merknamen Cost Plus World Market en Christmas Tree Shops.

In een brief aan de aandeelhouders gedateerd 4 september verstrekte deze distributieketen met 1.536 winkels in portefeuille meer details over de strategische transformatie. Onder druk gezet door een trio activistische beleggers wil het bedrijf absoluut met betere resultaten uitpakken.

In juli stelde CEO ad interim Mary Winston de 4 strategische prioriteiten van de groep voor. Dat zijn (1) stabiliseren en stimuleren van de groei van de omzet, (2) de kostenstructuur herbekijken, (3) optimaliseren van de activa in portefeuille en (4) fine tuning van de organisatorische structuur. Inmiddels weten we daar al wat meer over.

In het document belooft Bed Bath & Beyond namelijk het stimuleren van de verkopen door een snelle opfrissing van meer dan 160 winkels voor de periode van de feestdagen. Daarnaast wordt gemikt op een agressieve afbouw van de voorraden, waarbij gemikt wordt op een bedrag van 1 miljard dollar in de komende 18 maanden. Zodoende moet de weg vrij worden gemaakt voor producten met hogere winstmarges. Het aanbod aan winkels wordt herbekeken, met het oog om te komen tot een betere mix van fysieke winkels en digitaal aanbod. Van het aflopen van de huurcontracten de komende 2 jaar zal gebruikgemaakt worden om niet-rendabele winkels te sluiten of over te plaatsen. Bedoeling is uiteraard om de winstgevendheid te verhogen.

Bed Bath & Beyond, dat in de komende weken de naam van de nieuwe CEO zal bekendmaken, onderzoekt samen met Goldman Sachs verschillende mogelijkheden daaromtrent.

De tussenkomst van deze zakenbank in het dossier Bed Bath & Beyond is niet bepaald verrassend. Geruchten daaromtrent deden einde augustus al de ronde. CBS denkt dat de Amerikaanse keten activa kan afstoten, zoals bijvoorbeeld de divisie

Cost Plus World Market. Deze werd in 2012 overgenomen voor 495 miljoen dollar. Inmiddels is er een bod van 250 miljoen dollar op uitgebracht. Er zou ook een bod uitgebracht zijn op de dochter Personalization Mall. Een kandidaat-koper zou voor deze verkoper van gepersonaliseerde producten 250 tot 300 miljoen dollar willen betalen.

Met het perspectief van de verkoop van activa in het achterhoofd is de koers van Bed Bath & Beyond sinds eind augustus fors gestegen. Toch blijft het aandeel in de buurt van het dieptepunt voor de afgelopen 5 jaar noteren. In 2015 stond de koers nog op 78 dollar, tegenover ongeveer 10 dollar nu.

Ook de obligatiekoersen zijn de afgelopen dagen gestegen. De obligatie 3,749% - 2024 zag de koers stijgen tot 98,66%, waardoor het rendement 4,05% bedraagt. Verkrijgbaar in coupures van 2.000 dollar heeft ze een rating BB+ bij Standard & Poor’s, waardoor ze in de speculatieve categorie thuishoort.

Bronnen

De persmededelingen van Bed Bad & Beyond

Bed bath & Beyond hires Goldman Sachs to explore asset sales (CBS News)