Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 08u30 tot 18u

Toegang klant

Nieuwe obligatie van Yum! Brands met coupon van 4,75% ligt goed op koers

De Amerikaanse holding Yum! Brands, bekend voor onder andere de fast food merken KFC, Pizza Hut en Taco Bell, heeft een nieuwe obligatie met looptijd tot 2030 op de markt gebracht.

Verkrijgbaar in coupures van 2.000 dollar bedraagt de coupon 4,75%. Die zal elk jaar in 2 schuifjes worden uitbetaald.

Yum! Brands kon de emissie afronden in uitstekende marktomstandigheden. Uiteindelijk werd 800 miljoen dollar opgehaald, 200 miljoen dollar meer dan waar oorspronkelijk op was gemikt.

De koers steeg in de eerste noteringen door tot 102%, waardoor het rendement toch nog altijd meer dan 4,40% bedraagt.

Moody’s steekt een handje toe

Ondanks de bekende merknamen heeft Yum! Brands bij de grote ratingagentschappen nog altijd een speculatieve rating.

Moody’s heeft die rating echter met één streepje verhoogd tot « Ba1 ». Deze « upgrade » weerspiegelt de verwachting dat het bedrijf er alles aan zal doen om zijn kredietstandaard te verbeteren.

Daarnaast werd verwezen naar de uitgebreide portefeuille van de activiteiten, de diversificatie van de markten waarop het bedrijf actief is en het business model dat op franchises is gebaseerd. Meer hierover in het rapport van Moody’s.

Aantrekkelijke kwartaalcijfers

Deze spin off van Pepsico is één van de wereldleiders in fast food, met een groot aantal vestigingen. Gemiddeld opent Yum! Brands elke dag 8 nieuwe vestigingen. Inmiddels zijn er dat al 48.000 in 145 landen.

Pizza Hut in ons land goed verankerd via franchisemerk Top Brands, Taco Bell is hier nog niet aanwezig, terwijl KFC onlangs zijn eerste vestigingen heeft geopend

In het tweede kwartaal kon Yum! Brands goede resultaten neerzetten. Onderaan de streep was er een nettowinst van 289 miljoen dollar.

Zonder rekening te houden met eenmalige factoren was er een winst per aandeel van 93 dollarcent, meer dan wat de consensus van analisten verwachtten. 

De omzet bedroeg 1,31 miljard dollar tijdens het tweede kwartaal, of een daling met 4% op jaarbasis. De consensusverwachting lag op 1,28 miljard dollar.