Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 08u30 tot 18u

Toegang klant

Een golf van nieuwe obligaties voor Altice France

Altice France, de moedermaatschappij van de telecomoperator SFR, heeft begin deze week het equivalent van een bedrag van 2,50 miljard euro en 1,1 miljard in dollar. 

Dat gebeurde via de emissie van obligaties in verschillende valuta’s, onder andere ook via een obligatie in euro met een looptijd van 9 jaar met een coupon van 3,375%.

De holding gecontroleerd door zakenman Patrick Drahi lanceerde tevens een obligatie in dollar met een coupon van 5,50%. Deze obligaties zijn respectievelijk verkrijgbaar in coupures van 100.000 euro en 200.000 dollar, ze hebben beiden een rating « B » bij Standard & Poor’s. Ze horen dus thuis in de speculatieve categorie.

De ECB steekt een handje toe

Voor Altice, de eigenaar van SFR, infoketen BFM en Libération en Europe 1, kon het moment niet beter gekozen zijn om naar de kapitaalmarkt te komen.

De holding kon namelijk profiteren van het gunstig klimaat dat werd geschapen door de nieuwe maatregelen aangekondigd door de Europese Centrale Bank.

Die heeft niet alleen haar rente opnieuw laten zakken, maar ook het programma voor de inkoop van eigen obligaties hervat. De ECB zal maandelijks voor een bedrag van 20 miljard euro aan obligaties inkopen.

Omdat de ECB de rente opnieuw verlaagd heeft, zullen beleggers op zoek naar rendement nog meer moeten kijken naar risicovolle emittenten. Voor deze laatsten komt dit neer op een zuurstofkuur, ze zien hun herfinancieringskosten dalen.

Operationele verbetering

Altice kon ook rekenen op goede resultaten om de beleggers over de brug te halen.

Het was namelijk al het tweede kwartaal op rij dat het bedrijf zijn operationele prestaties in Frankrijk en Portugal (waar Altice actief is via Portugal Telecom) verbeteren.

SFR, dat goed is voor meer dan 70% van de Europese omzet van Altice, realiseerde over de verslagperiode een omzetstijging met 4% op jaarbasis tot 2,60 miljard euro.

De Ebitda steeg anderzijds met 10% tot een recordniveau van 1,08 miljard euro.

Volgens het management stabiliseerde de gemiddelde omzet per gebruiker sinds 2018, dit nadat tijdens de voorbije zomer een agressieve marketingcampagne werd gevoerd.

Op basis van de goede resultaten werden de verwachtingen voor het volledige boekjaar opgetrokken. Er wordt nu gerekend op een omzetstijging van 5 tot 6% in Frankrijk, waar voordien maar op 3 tot 5% was gerekend.