Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 9u tot 17u30

Toegang klant

Rendement op obligaties Bombardier blijft hoog

Deze specialist in zakenvliegtuigen heeft een proces gewonnen dat werd gevoerd tegen de financiële dienstverlener Comerica. Goed nieuws uiteraard, maar niet goed genoeg om de rendementen op de obligaties van Bombardier te doen dalen.

Op alle looptijden blijven die rendementen hoog. In het geval van de obligatie die loopt tot 2023 bedraagt het rendement meer dan 5% en in het geval van de lening met looptijd 2027 is dat 8% (beide obligaties zijn verkrijgbaar in coupures van 2.000 dollar).

Die rendementen zijn trouwens al hoog sinds begin augustus, toen het bedrijf rode cijfers bekendmaakte en tevens de verwachtingen voor het volledige boekjaar naar beneden aanpaste. Het was trouwens al de tweede keer dit jaar dat de guidance werd verlaagd.

Het tweede kwartaal werd afgesloten met een verlies van 36 miljoen dollar, tegenover een winst van 70 miljoen dollar over dezelfde periode een jaar eerder. De oorzaak moet worden gezocht bij aanhoudende vertragingen bij verschillende getekende contracten in de spoorwegdivisie van de groep (Bombardier Transport). Specifiek gaat het om treinwagons die nog niet geleverd zijn aan de klanten.

Hierbij dient opgemerkt dat het huidige klimaat niet van die aard is om de beleggers gerust te stellen wat emittenten met een speculatieve rating betreft. De vrees voor de komst van een recessie ligt aan de basis van een grote mate van onzekerheid op de financiële markten. Bombardier heeft een rating « B- » bij Standard & Poor’s.

Het tij zou eventueel kunnen keren op 31 oktober, want die dag maakt Bombardier de kwartaalcijfers bekend.

Toestellen Global 5500 en 6500 van Bombardier krijgen certificaat van de overheid

Recent heeft Bombardier van de overheid het licht op groen gekregen van de overheid voor de vliegtuigen Global 5500 en 6500, twee toestellen waarvan de catalogusprijs tussen 46 en 56 miljoen dollar ligt. Ze kunnen grotere afstanden overbruggen dan hun voorgangers, terwijl ze bovendien zuiniger zijn wat brandstofverbruik betreft.

Bombardier rekent op deze toestellen om weer op het goede spoor te raken. Het bedrijf rekende voor zijn divisie zakenvliegtuigen op een omzet van meer dan 8,50 miljard dollar, maar dat was voor het bedrijf de winstverwachtingen verlaagde.