Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 08u30 tot 18u

Toegang klant

Semper Idem Underberg: obligatie van Duitse drankengroep verkrijgbaar in coupures van 1.000 euro

Semper Idem Underberg, een Duits familiebedrijf gespecialiseerd in wijn en sterke dranken, heeft een obligatie op de markt gebracht met een coupon van 4% en een looptijd tot 18/11/2025. Met deze obligatie verkrijgbaar in coupures van 1.000 euro, werd slechts 60 miljoen euro opgehaald.

Familietraditie

Met als hoofdzetel in Rheinberg op de linkeroever van de Rijn, wordt dit bedrijf opgericht in het midden van de 19de eeuw momenteel geleid door leden van de 4de en de 5de generatie van de familie Underberg. Het verkoopt alcoholische dranken, maar is vooral bekend voor zijn aperitieven die al meer dan 170 jaar volgens hetzelfde recept worden gemaakt. Dit recept heeft het bedrijf zijn Latijnse naam gegeven: ‘semper idem’ betekent ‘altijd hetzelfde’.

Het geheim van het recept is maar door de enkele mensen gekend en wordt van generatie op generatie door gegeven. Basis is een bitter kruid dat in Oostenrijk en Hongarije wordt gevonden en dat wordt vermengd met een aantal verschillende aromatische kruiden uit verschillende landen. Ook de flessen van Underberg zijn een icoon, ze werden ontworpen aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog en worden nog altijd gebruikt.

Een bedrijf actief in de productie van likeuren

De activiteiten van de groep omvatten een 30-tal verschillende en onafhankelijke activiteiten die onder de naam Semper Idem Underberg (de emittent van de obligatie) gegroepeerd worden. Deze groep ontstond in 2009 en telt bijna 1.000 werknemers.

Het boekjaar afgesloten op 31 maart gaf een omzet van 125 miljoen euro en een winst voor belastingen van 8,70 miljoen euro te zien. De winstdaling was te wijten aan het stop zetten van de samenwerking met Cointreau.

Dit bedrijf, dat volgens het Duitse ratinghuis CreditForm in reorganisatie is, beschikt als sterke troeven over een stabiele cash flow en een sterke penetratie op zijn kernmarkten.

Als negatief punt wordt naar de hoge schuldengraad verwezen. Na de nieuwe emissie van 60 miljoen euro bedraagt de schuldengraad 145 miljoen euro. Anderzijds zal ook de aan de gang zijnde reorganisatie op de omzet en de winst wegen. CreditForm geeft verder de complexe structuur van de groep als een minpunt aan.

We mogen ook niet vergeten dat de markt voor likeuren en sterke dranken een negatieve trend kent. Sommige merken bieden beter dan anderen weerstand aan deze trend door het imago van hun producten te verjongen.

De obligatie met coupon van 4% tot : hoog rendement voor hoog risico  

De obligatie 4/11/2025 met een coupon van 4% heeft geen rating bij de grote ratinghuizen, iets wat vaker het geval is met obligaties van familiebedrijven..

Kredietmaatschappij CreditForm Rating, een Duits bedrijf, kende in februari aan andere obligaties van de groep een rating BB- toe.

Dit betekent dat de obligatie tot de risicovolle categorie moet gerekend worden. Dat risico weerspiegelt zich in een rendement van ongeveer 3,80%. Ze beschikt over calls, wat betekent dat ze vervroegd terugbetaald kan worden. De eerste call is voorzien op 19/11/2021 aan een koers van 102%, waardoor het rendement 4,50 % bedraagt.

Geringe liquideit maar kleine coupures

De omvang van de emissie roept echter op tot voorzichtigheid. Er werd slechts 60 miljoen euro mee opgehaald en dat is een beperkt bedrag. Het betekent dat de liquiditeit zowel bij aan- als bij verkoop beperkt is.

Hiermee moet rekening gehouden worden in geval van een vervroegd verkoop.

Verkrijgbaar in coupures van 1.000 euro is ze voor de kleine belegger toegankelijk.