Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 08u30 tot 18u

Toegang klant

Obligatie Ardagh 4,125% in dollar reageert positief op de kwartaalcijfers

De obligatie met nog een looptijd van 7 jaar van Ardagh Packaging, een bedrijf gespecialiseerd in de verpakking van consumentenproducten, doet het goed na de publicatie van de kwartaalcijfers. Een gelegenheid ook om de focus op minder bekende bedrijven in de sector en op hun recente obligaties die rond pari zijn noteren.

Volgens CEO Paul Coulson zette zijn bedrijf een goede prestatie neer over het derde kwartaal, dit onder andere dankzij de sterke prestaties van de Europese glasafdeling. Daarnaast presteerde ook de Amerikaanse dochter gespecialiseerd in metalen verpakkingen goed.

Ardagh, dat van alle markten thuis is, is één van de belangrijkste spelers in de verpakkingssector, met onbetwistbaar de eerste plaats wereldwijd op de markt voor verstuivers (deodorants, sprays, verstuivers voor de verfsector). Daarnaast is het bedrijf nummer twee in de voedingssector en nummer drie in de drankensector.

Het betreft telkens voorwerpen die in het leven van alledag opduiken: de blikjes bier van Jupiler, de deodorants van Nivea, de blikken met erwtjes van Bonduelle of de blikken met tonijn van Petit Navire: ze werden allemaal ingeblikt door de mensen van dit van oorsprong Iers bedrijf.

Over het derde kwartaal steeg de operationele winst van Ardagh met 6% tot 424 miljoen dollar, terwijl de winst per aandeel 60 dollarcent bedroeg. In het laatste geval hadden de analisten slechts op 51 dollarcent gerekend.

De omzet was op 2,38 miljard dollar lichtjes gedaald, maar zou met 2% zijn gestegen zonder het effect van een belastingmaatregel.

Schuldenprofiel is verbeterd

5% van de aandelen van Ardagh noteren op de beurs van New York. In de sector is een consolidatiegolf aan de gang tegen de achtergrond van dewelke Ardagh de fusie aankondigde van de activiteiten op het vlak van voeding met die van het Amerikaanse Exal  Corporation. Deze laatste is een belangrijke naam op het vlak van aluminiumverpakkingen.

Trivium Packaging, de nieuwe naam ontstaan als gevolg van het samengaan van deze twee belangrijke spelers in de sector, heeft 57 productiesites in portefeuille en dit hoofdzakelijk in Europa en de Verenigde Staten.

In het kader van deze operatie heeft Ardagh Packaging, dat 43% in Trivium bezit, 2,50 miljard dollar ontvangen van het Canadese Ontario Teachers, dat met 57% van de aandelen de grootste aandeelhouder is.

Dit geld werd gebruikt voor de herfinanciering van de schulden van de groep. Het management heeft daarbij geprofiteerd van de gunstige marktomstandigheden in de loop van de verslagperiode om het schuldenprofiel zowel wat betreft looptijden als wat betreft rentevoeten te verbeteren.

Een rendement van 3,70%

Voor de herfinanciering van zijn schulden heeft Ardagh afgelopen zomer verschillende obligaties uitgegeven, waarvan één in dollar (verkrijgbaar in coupures van 200.000 dollar) met een rendement tot de vervaldatum van 3,91%.

Op de obligatiemarkt heeft het bedrijf verschillende obligaties uitstaan. In euro is er eentje die loopt tot 2022 met een coupon van 2,75% en die dicht tegen pari noteert. Ze is verkrijgbaar in coupures van 100.000 euro.

Wie zijn portefeuille wil spreiden, kan ook obligaties van andere bedrijven uit de verpakkingssector kopen.

De Amerikaanse marktleider OI heeft via zijn Europees filiaal 500 miljoen euro opgehaald (coupures van 100.000 euro) via een obligatie met een coupon van 2,875% en een looptijd van 6 jaar (rating « BB- » bij Standard & Poor’s). De rendement bedrag ongeveer 2,85% voor een koers rond 100,30%.

Het Amerikaanse Silgan heeft een zopas een obligatie geplaatst die loopt tot 2028 met een coupon van 4,125% (coupures van 2.000 dollars - rating « BB- » bij Standard & Poor’s). De prijs van de obligatie noteert rond 100,50% voor een rendement rond 4%.