Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 08u30 tot 18u

Toegang klant

Bed Bath & Beyond plooit op de beurs, wat met de obligatie (3,749%- 2024) ?

De obligatie van Bed Bath & Beyond met een looptijd van nog 4 jaar heeft 2 punten moeten prijsgeven. Aanleiding is het feit dat de Amerikaanse verkoper van meubels en accessoires voor de inrichting van het huis een daling van de verkopen meldde.

 

 

De koers van de obligatie met een coupon van 3,749% flirtte maandenlang met het niveau van 100% (pari), maar is nu teruggevallen tot 97,75%. Waardoor het rendement op jaarbasis 4,30% bedraagt.

Verkrijgbaar in coupures van 2.000 dollar heeft deze lening een rating « BB » bij Standard & Poor’s en dat is aan de bovenkant van de categorie High Yield.

Op de beurs kreeg de koers van Bed Bath & Beyond een oplawaai van jewelste, de teleurstelling bij de beleggers vertaalde zich in een koersval met 20% woensdagavond. Diezelfde beleggers hadden het aandeel vorig jaar op een voetstuk gezet. De koers steeg in 2019 op jaarbasis met 53%.

Tegenvallende winkelverkopen

De reden voor de heftige reacties van de kant van de beleggers moet worden gezocht bij tegenvallende verkopen in december 2019 en januari 2020.

Zoals de meeste distributiegroepen wordt ook Bed Bath & Beyond geconfronteerd met toenemende concurrentie uit de hoek van e-commerce.

Het bedrijf, ook actief onder merknamen als BuyBuy Baby en Christmas Tree Shops, zag de verkopen in de winkels met 11% terugvallen. In dezelfde periode stegen de online verkopen met 20%.  

Op vergelijkbare basis daalden de verkopen met 5,40%. Ook de brutomarges stonden onder druk, dit als gevolg van het negatief effect van promotieverkopen.

In een mededeling gaf het management toe dat het bedrijf een moeilijke periode moet doorworstelen. Het stabiliseren van de activiteiten vergt meer inspanningen dan oorspronkelijk was gedacht. Het moderniseren van die activiteiten, met het oog op een betere dienstverlening aan de klanten, zal pas na verloop van tijd vruchten afwerpen.

Strategische wijzigingen

Enkele maanden geleden kondigde het bedrijf een ingrijpend transformatieplan af. Dit strategisch transformatieplan steunt op 4 grote pijlers : (1) stabiliseren en stimuleren van de groei van het omzetcijfer, (2) aanpassen van de kostenstructuur, (3) analyse en optimaliseren van de portefeuille en (4) op punt stellen van de structurele organisatie.

Mark J. Tritton, sinds oktober 2019 topman van het bedrijf, heeft zich als eerste doel het versnellen van de transitie gesteld. Tritton was sinds 2016 verantwoordelijk voor de verkopen bij Target, naar grootte de 5de Amerikaanse distributiegroep. Hij heeft zijn sporen verdiend bij andere bedrijven als Nordstrom (kleding, schoenen, accessoires), Timberland (vrijetijdskleding) en Nike (sportartikelen).

De man is dus goed geplaatst om Bed Bath & Beyond weer op het juiste spoor te zetten in een overgangsperiode die erg belangrijk kan zijn voor de toekomst van het bedrijf.