Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 9u tot 17u30

Toegang klant

Obligatie Samsonite (3,50% - 2026) nu onder pari verkrijgbaar

De correctie op de financiële markten heeft als voordeel dat de waardering van sommige activa aantrekkelijker is geworden. Zo viel onze blik op de obligaties van Samsonite, waarvan verschillende nu onder pari verkrijgbaar zijn.    

 

Als gevolg van het Coronavirus worden reizen naar andere landen beperkt, zijn vluchten van en naar China geschrapt en worden grote evenementen afgelast. Vooral de toeristische sector wordt hard geraakt door de maatregelen getroffen door de overheden om de verspreiding van het virus in te dijken.

Volgens Gloria Guevara, presidente van de WTTC (de wereldorganisatie voor reizen en toerisme), loopt de schade van deze maatregelen hoog op voor de sector. Die zou tot dusver een bedrag van 22 miljard dollar mislopen.

Dit bedrag werd vermeld in een studie van Oxford Economics. Het zou gaan om gederfde inkomsten als gevolg van het wegvallen van de Chinese toeristen. De studie werd opgesteld op 11 februari en gaat uit van een best case scenario. Uitgangspunt was een daling met 7% van het aantal verplaatsingen van Chinezen buiten de eigen landsgrenzen.  

Een bedrijf als Samsonite, de nummer één in de wereld van reisbagage en valiezen, kan moeilijk ontsnappen aan de problemen met het Coronavirus.

De obligatie Samsonite (3,50% - 2026) is zodoende momenteel verkrijgbaar aan een koers van 96,53%, waar die koers bij het begin van dit jaar nog 103% bedroeg.

Het rendement tot de vervaldatum bedraagt op basis van die koers 4%. Deze senior niet-gewaarborgde obligatie heeft een speculatieve rating « BB+ » bij Standard & Poor’s, wat de grote volatiliteit in de koers verklaart.

Tumi, Samsonite, American Tourister…

Het bedrijf, dat de cijfers over het boekjaar 2019 op 18 maart bekendmaakt, ontwerpt en produceert koffers, zakelijke en computertassen, damestassen, outdoor en casual tassen, reisaccessoires en zelfs kleine beschermende etuis voor persoonlijke elektronicaspullen.

Samsonite, opgericht in 1910 in Denver (Colorado), verkoopt zijn producten in meer dan 100 landen in Azië, Noord- en Latijns-Amerika en Europa. Daarbij wordt gebruikgemaakt van een goed uitgebouwd netwerk in zowel de groothandel als de kleinhandel. Een deel van de verkopen wordt uiteraard ook via het internet gerealiseerd. De producten worden hoofdzakelijk verdeeld onder de merknamen Samsonite, Tumi, American Tourister, Speck, High Sierra, Gregory, Lipault, Kamiliant, Hartmann en eBags, om maar enkele te noemen.

In de recentst beschikbare jaargegevens lezen we dat het bedrijf over het boekjaar 2018 een omzetcijfer van 3,8 miljard (Amerikaanse) dollar realiseerde, waar een winst van 53 miljoen dollar tegenover stond.