Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 9u tot 17u30

Toegang klant

Obligatie Otto GmbH 2,625% 2026 handhaaft zich rond 98% van nominale waarde

Na een moeilijke maand maart is de obligatie van deze holding, die gespecialiseerd is in e-commerce en detailhandel, op de secundaire markt stabiel gebleven rond 98% van de nominale waarde. Momenteel kan ze gekocht worden aan 97,53% van de nominale waarde, wat overeenkomt met een rendement van 3,09%. Deze lening is beschikbaar in coupures van 1.000 euro en heeft geen enkele rating.

Otto GmbH & Co KG (of Otto) is een holdingmaatschappij die in 1949 in Duitsland werd opgericht en die zowel actief is als online retailer als via fysieke winkels. Met 52.000 werknemers in 30 grote groepen van ondernemingen zijn ze wereldwijd actief in meer dan 30 landen (in Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Azië). Hun activiteiten zijn in drie segmenten gegroepeerd: multi-channel detailhandel, financiële diensten en andere diensten, zoals logistiek.

In het boekjaar 2019/20 (dat eindigde op 29 februari) haalde de groep Otto een omzetcijfer van 14,3 miljard euro, waarvan 8,1 miljard via online verkoop. Hiermee zijn ze één van de grootste online retailers ter wereld. Uit de laatste jaarresultaten (afgesloten eind februari) blijkt dat ze 214 miljoen euro winst maakten.

"Een groep die corona-proof is?"

De groep Otto gaf blijk van een voorzichtig optimisme in deze Covid-19 tijden.

In het persbericht betreffende de jaarresultaten staat te lezen: “In bijna elk van de 30 landen waar Otto actief is en waar er een lockdown werd ingevoerd, heeft de groep steeds op zo goed als volle capaciteit kunnen blijven draaien. En dit in de hele keten van waardecreatie, én ondanks de strenge veiligheidseisen voor de gezondheid”.

Op basis van hun werkervaringen in maart en april, de eerste maanden van het nieuwe boekjaar, beweert men bij Otto “dus optimistisch te zijn”. Ze geven ook nog mee dat de logistieke en de distributiebedrijven van de groep heel soepel en stabiel hebben gereageerd op de grote schommelingen in de vraag en op de sterke groei van de individuele assortimenten. Verder merkt de groep nog op dat hun logistieke en distributiebedrijven er heel wat nieuwe klanten bij hebben gekregen dankzij hun grote voorraad in de sterk verkopende producten en hun breed assortiment

Otto stipt tevens aan dat zij in maart en april evenveel inkomsten haalden als in dezelfde periode het jaar ervoor, en dit ondanks de tijdelijke stopzetting van hun activiteiten bij Crate and Barrel (winkels voor meubels en huishoudartikelen in Noord-Amerika), bij Witt (kledingwinkels) en bij Manufactum (Duitse retailer voor interieurartikelen).Bovendien was er nog de opschorting van pakjeslevering in Frankrijk.