Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 08u30 tot 18u

Toegang klant

Lufthansa krijgt met turbulenties af te rekenen

Terwijl vanmorgen de vluchten naar China werden hervat, krijgt de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa met zware tegenwind te maken. Deze week donderdag staat de toekomst van het bedrijf op spel, niets meer of niets minder. Voor Oblis voldoende aanleiding om aandacht te besteden aan de aandelen en de obligaties van de eigenaar van Brussels Airlines.

De nummer één maatschappij in Europa wat het aantal vervoerde passagiers betreft (voor Ryanair en Air France-KLM) zet zich schrap voor de algemene vergadering waar de aandeelhouders moeten beslissen over het reddingsplan met een waarde van 9 miljard euro voorgesteld door de Duitse regering. Dit reddingsplan kan beslissend zijn voor de toekomst van het bedrijf.

Volgens het plan, dat begin deze maand de goedkeuring van de Europese Commissie kreeg, stapt de Duitse staat weer in het kapitaal van het bedrijf als aandeelhouder. In ruil voor de goedkeuring van het plan moet Lufthansa een aantal toegevingen doen, waaronder het afbouwen van de vloot.

Kort geschetst krijgt Berlijn in ruil voor 300 miljoen euro een belang van 20% in het bedrijf. Daarnaast is ook een kapitaalinjectie van 5,70 miljard euro beloofd.

Deze hulp is noodzakelijk om de vliegtuigmaatschappij overeind te houden. De financiële situatie is sterk verslechterd nu het grootste deel van de vloot al weken aan de grond staat.

In het voorgestelde reddingsplan is ook een lening van 3 miljard euro opgenomen, deze wordt door de staat gegarandeerd. In ruil krijgt de Duitse overheid twee zitjes in de raad van bestuur. Er mogen geen dividenden meer uitbetaald worden aan de aandeelhouders en geen bonussen meer aan de managers.

Niet iedereen is er mee akkoord dat de overheid opnieuw in het kapitaal van Lufthansa stapt. Voor 100% geprivatiseerd in 1997, is grootaandeelhouder en miljardair Heinz Hermann Thiele niet tevreden over het voorstel wat op tafel ligt. Met 15% van de stemrechten in handen kan hij de stemming donderdag doen kantelen.

Thiele, wiens participatie zou verwateren, is vooral niet te spreken over het feit dat de overheid een participatie kan krijgen aan een prijs van 2,56 euro per aandeel. Dinsdag bij het slot van de handel stond de koers van Lufthansa op 10 euro. Die koers heeft dit jaar ongeveer 40% van zijn waarde verloren.

Een rendement van 4% in euro

Wanneer het reddingsplan wordt verworpen, kan Lufthansa alleen maar het faillissement aanvragen. De obligatiehouders hebben er niettemin blijkbaar alle vertrouwen in dat het plan zal aanvaard worden. De obligatie met nog een looptijd van 4 jaar biedt nu een rendement van 4%. Dat is één van de laagste rendementen in de luchtvaartsector.

Verkrijgbaar in coupures van 1.000 euro noteert deze obligatie met speculatieve rating "BB+" bij Standard & Poor’s aan 86%.

Lufthansa vliegt dus terug op dagelijkse basis naar China, vluchten die sinds januari afgelast waren. Het management rekent echter niet op een snelle normalisering van de activiteiten en benadrukt daarom de noodzaak van een ingrijpende herstructurering. In dat kader daarvan moeten ongeveer 22.000 van de 138.000 werkgevers afvloeien.

Op het hoogtepunt van de crisis stonden alle vliegtuigen van Lufthansa aan de grond, met uitzondering van die bestemd voor het vrachtvervoer. In het eerste kwartaal verloor het bedrijf zodoende 2,10 miljard euro.