Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 9u tot 17u30

Toegang klant

De waanzin slaat toe rond het aandeel Tesla. Waarom is dit het geval?

De koers van het aandeel Tesla is in 2020 letterlijk door het plafond gevlogen. Weliswaar raapten sommige beleggers een deel van hun winst van tafel na de publicatie van de cijfers over het tweede kwartaal, maar dat neemt niet weg dat de koers sinds het begin van dit jaar verdrievoudigd is. Over een periode van 12 maanden is ze zelfs verzesvoudigd. En dit ondanks de pandemie. Voor de koersexplosie zijn verschillende redenen aan te wijzen. En inderdaad, een speculatieve zeepbel is er daar eentje van.

Afgelopen vrijdag sloot de koers van Tesla af op 1.402 dollar, na intraday op 13 juli een piek te hebben bereikt op 1.795 dollar. Dat is dus het drievoudige van de waarde op 1 januari (403 dollar), terwijl de S&P 500 met 0,50% en de MSCI World Index met 3% zijn gedaald. De gelukkige belegger die de aandelen Tesla kocht bij de IPO 10 jaar geleden, zag de waarde van zijn aandelen met een factor 70 stijgen.

Een stratosferische stijging die nog treffender wordt aangetoond door de huidige beurskapitalisatie van Tesla. Die bedraagt maar liefst 263 miljard dollar of evenveel als die van Toyota, Volkswagen en Hyundai samen. Dat bedrag wekt nog meer verbazing wanneer we weten dat Tesla in 2019 367.500 wagens verkocht, terwijl Volkswagen en Toyota er in datzelfde jaar elk bijna 11 miljoen verkochten.

Volgens sommige analisten speelt Tesla in een andere categorie dan de anderen : het aandeel wordt minder beschouwd als een autobedrijf dan als een toekomstige technologiereus. Het verhaal gelijkt op dat van Apple, een bedrijf waar Tesla nogal eens mee wordt vergeleken. Er is dan sprake van een “Category killer”, een bedrijf dat de markt op zijn kop zet en lak heeft aan alle spelregels die voor andere bedrijven gelden. Ten opzichte van een dergelijk bedrijf zijn andere bedrijven, die vasthouden aan hun traditioneel business model, dinosaurussen. Een ras dat tot uitsterven gedoemd is.

De analisten zijn verdeeld

Er valt in ieder geval nog een lange weg af te leggen, want de verkopen van elektrische voertuigen zijn momenteel nog maar goed voor 2,50% van de totale automarkt. Bovendien zitten ook de concurrenten van Tesla niet stil. Anderzijds is het een onmiskenbaar feit dat de koersexplosie de analisten aan het denken heeft gezet, ze weten niet goed raad met dit aandeel.

Uit een onderzoek uitgevoerd door het financieel blad Barron’s blijkt dat de visies van de analisten over het aandeel ver uit elkaar liggen. Hun voorspellingen wat betreft de koers van het aandeel op het einde van dit jaar lopen uiteen van 300 dollar tot 2.322 dollar. Deze vork is 3x groter dan die bij het gemiddelde aandeel. Barron’s maakte de berekening en kwam tot een gemiddeld koersdoel van 900 dollar. Dat is alleszins 35% minder dan de slotkoers van afgelopen vrijdag.

Het is met andere woorden duidelijk dat de analisten er geen flauw idee van hebben of de koers van het aandeel zal verdubbelen dan wel de helft van zijn waarde zal verliezen. Maar aan één zaak kan niet getwijfeld worden: Tesla is geen bedrijf zoals alle anderen. De groep van Elon Musk onderscheidt zich onmiskenbaar als pionier op de markt voor elektrische wagens, daarbij profiterend van het voordeel de eerste speler met naam op deze markt te zijn. Tesla beschikt niet alleen over een technologisch voordeel dat door de analisten op twee jaar wordt geraamd, maar bovendien staat zijn merknaam bijna synoniem voor de elektrische wagen. Vergelijk het met Gillette, het bedrijf dat destijds bijna synoniem stond voor scheermesjes.

De bekendheid van Tesla is ook te danken aan zijn flamboyante grote baas Elon Musk. Deze gedraagt zich bijna als een ster uit de muziek- of filmwereld. Hij heeft een cultus in het leven geroepen vergelijkbaar met die van Steve Jobs. Musk is een genie op het vlak van communicatie, hij heeft bijvoorbeeld niet geaarzeld om de technologie van Tesla in te bouwen aan boord van zijn raket Falcon. Deze raket werd gebouwd door zijn andere maatschappij Space X. Daarmee sloeg Musk 2x een spectaculaire slag. Arrogant, altijd opgewonden, dwarskop en visionair mag Elon Musk als een held van onze tijd worden beschouwd. Hij tast de grenzen van het mogelijke af en laat zich door niets of niemand tegenhouden. De naam Tesla doet de man in de straat dromen en mag daarom rekenen op een enorme belangstelling. Dat verklaart deels ook het volatiel koersgedrag van het aandeel Tesla op de beurs van Wall Street.

Vier winstgevende kwartalen op rij

De hype verklaart echter niet alles. Er zijn ook meer voor de hand liggende redenen die de hausse van het aandeel Tesla helpen verklaren. Begin juli kondigde het management aan dat in het tweede kwartaal 90.650 nieuwe wagens waren verkocht, waar de analisten slechts op 72.000 nieuwe inschrijvingen hadden gerekend. Van een succes gesproken! Tesla ondervond dus weinig hinder van de Coronacrisis. Het was vooral te danken aan het succes van Model 3, het goedkoopste model uit het aanbod, dat zo goed werd gescoord. Voorzichtige analisten merken niettemin op dat de Chinese markt goed is voor 1/3de van de verkopen van Tesla. Bovendien werden aanzienlijke kortingen toegestaan en mocht het bedrijf rekenen op heel wat staatssteun. Dankzij de sterke verkopen maakte Tesla vorige week ook goede resultaten bekend. Vorige week kondigde het bedrijf een nettowinst van 104 miljoen dollar aan op een omzet van 6,04 miljard dollar.

Tegen de achtergrond van de uitstaande schulden van het bedrijf geleid door Elon Musk (14 miljard dollar) en de passiva op de balans (26 miljard dollar) lijkt dit een eerder bescheiden resultaat. Er moet echter rekening gehouden worden met het feit dat Tesla al een vierde kwartaal op rij winstgevend afsloot. Daardoor heeft het bedrijf het lef gevonden om een plaatsje op te eisen in de belangrijke S&P index. Wanneer deze vraag wordt ingewilligd, komt het aandeel in beeld bij de grote institutionele beleggers. De particuliere beleggers hebben duidelijk al een voorschot genomen op goed nieuws.

Heel wat speculatie rondom dit aandeel

Een andere factor die speelt is het speculatieve karakter van het aandeel. Speculatie is mee verantwoordelijk voor de stijging van de koers, dit vanwege het fenomeen van de “short squeeze”. Veel beleggers hadden gerekend op een koersdaling bij dit aandeel, dit via put-opties of via het gewoon ‘shorten’ van de aandelen. Tesla mag inderdaad prat op gaan het grootste volume aan uitstaande shortposities te hebben. Het betreft maar liefst 20 miljard aandelen, een peulschil als we het zo mogen uitdrukken. Door de koersstijging werden de shorters gedwongen om zich overhaast in te dekken, met als gevolg dat de koers een extra duwtje in de rug kreeg.

Bij de speculanten die mikten op een koersdaling, waren opvallend veel jonge mensen die er tuk op waren om op een makkelijke manier geld op de beurs te verdienen. Ze maken daarbij gebruik van Robinhood, een nieuwe online makelaar die geen kosten aanrekent. Volgens Forbes werden in het eerste kwartaal 3 miljoen nieuwe rekeningen geopend bij Robinhood en deze trend zette zich tijdens de periode van de lockdown in versneld tempo verder. Een artikel in de New York Times meldde dat de meeste van deze jonge speculanten hun vingers stevig hebben verbrand.

De sterke punten van Tesla

Iedereen raakt onmiskenbaar onder de indruk van de ambities van Tesla, ambities die volgens sommigen buiten alle proporties zijn. Om maar te zwijgen van het onaantastbaar optimisme van zijn grote baas. Op het hoogtepunt van de pandemie kondigde het bedrijf van Elon Musk met veel poeha de bouw van nieuwe gigantische fabriek in Texas aan. Het is de vierde dergelijke fabriek, de andere drie staan in Buffalo, Shanghai en Berlijn. In de nieuwe fabriek zal de Cybertruck, de futuristische pick-up van het bedrijf, geassembleerd zal worden. Regelmatig doen geruchten de ronde over de lancering van nieuwe modellen. Elon Musk kondigde aan dat Model 3, in ons land en Frankrijk verkrijgbaar vanaf 48.800 euro, naar zijn mening nog te duur is. Er zit met andere woorden een nog goedkoper model aan te komen.  

Musk rekent in belangrijke mate op de Chinese markt om de groei van Tesla te verzekeren, maar dat kan problemen opleveren tegen de achtergrond van de snel verslechterde relaties tussen de Verenigde Staten en China. Het welbekende Chinees nationalisme zou het bedrijf grote schade kunnen toebrengen. Mogelijk zal Tesla zich wenden tot de Europese markt. Uit een rapport uitgevoerd door McKinsey blijkt inderdaad dat de Europese markt het meest ontvankelijk is voor de elektrische wagen. Dat brengt echter wel mee dat Tesla zich zal moeten schikken naar de strenge milieunormen opgelegd door de Europese landen. Wat niet meteen evident is. De constructeur blaast bijvoorbeeld nog steeds hoog van de toren over zijn functie “Autopilot”, die het mogelijk zou maken om een wagen automatisch te doen stoppen voor een rood licht. Tesla werd echter tot de orde geroepen door een Duitse rechtbank, die over een valse belofte sprak. Volgens de rechtbank blijft een auto besturen zonder mens achter het stuur overigens verboden in Duitsland.

Tesla is nu marktleider in zijn sector, maar hoe lang zal dat duren ?

Tesla onderscheidt zich van de andere constructeurs uit de autosector door niet alleen wagens maar een volledig ecosysteem aan te bieden waarin ook een plaats voor de auto is weggelegd. Via eigen batterijen met een netwerk van superladers controleert Tesla de hele waardeketen. Zelfs met een aantal concurrenten op komst die niet onderschat mogen worden, zoals de nieuwe ID.3 van Volkswagen (VW hoopt 60.000 van deze wagens te verkopen tegen het einde van dit jaar), heeft Tesla een stevige voorsprong uitgebouwd, rekening gehouden met het aantal verkochte wagens, de verschillende modellen, de autonomie van de geleverde auto’s, het netwerk van laders en de naambekendheid van het werk. Tesla is onmiskenbaar de marktleider waartegen VW, Daimler, BMW en de Japanse autobouwers het in de komende jaren zullen moeten opnemen. Het zal duidelijk zijn dat Tesla mikt op de ecologische transitie, iets wat in de DNA van het bedrijf zit ingebakken. Op termijn zal de benzinemotor zijn plaats moeten afstaan aan de elektrische motor en dit zowel in China, de Verenigde Staten als in Europa. Ironisch genoeg is de libertijn Elon Musk, die lak heeft aan wetten en regeltjes, het meest gebaat bij een overwinning van Joe Biden bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Deze Biden heeft beloofd om 2.000 miljard dollar te investeren in propere energie en elektrische voertuigen.  

Komen we uiteindelijk tot de vraag van 1 miljoen: is de huidige hoge beurskoers van Tesla het resultaat van een speculatieve zeepbel ? Dat is zonder enige twijfel het geval wanneer we zien dat op 13 juli het aandeel werd gewaardeerd aan 6.348x de verwachte winst voor 2020, 166x de verwachte winst voor 2021, 20x de netto boekwaarde en 7x het omzetcijfer. De cijfers in kwestie zijn afkomstig van Bloomberg. Eigenlijk zou een belegger ofwel gek ofwel een visionair moeten zijn om het aandeel op de huidige koersniveaus te kopen. Maar wie de onweerstaanbare dwang heeft om het aandeel te kopen aan 1.400 dollar, stapt met veel lef aan boord van het verhaal dat Tesla aan het schrijven is. En wie weet ?....