Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 08u30 tot 18u

Toegang klant

Wat met de obligatie Renault 2025 verkrijgbaar in coupures van 1.000 na de publicatie van de cijfers ?

De constructeur van onder andere de Dacia, Zoé, Alpine en de Captor maakte donderdag de resultaten over de eerste zes maanden van het boekjaar bekend. Dit biedt ons de gelegenheid om nog eens te kijken naar de obligatie met een looptijd van nog 5 jaar.

In tegenstelling tot het aandeel, waarvan de koers in reactie op de cijfers 9% lager sloot, bleef deze obligatie stabiel noteren in de buurt van 93%.

Daardoor blijft de lening in kwestie vanuit fiscaal standpunt interessant. Met een rating « BB+ » hoort ze volgens Standard & Poor’s nog steeds thuis in de speculatieve categorie.

Het rendement bedraagt momenteel 2,45%. Dat is minder dan de helft van de 5% die op het hoogtepunt van de crisis werd opgetekend, maar anderzijds nog steeds het dubbele van het rendement dat bij de emissie werd geboden.

Als gevolg van overcapaciteit op de globale automarkt, van de negatieve effecten van de pandemie en vooral van de prestaties van de Japanse partner Nissan (voor 43% eigendom van Renault) moest het bedrijf een historisch verlies van meer dan 7 miljard euro slikken. De omzet daalde met 34,30% tot 18,40 miljard euro.

Ook het boekjaar 2019 werd al met een negatief resultaat afgesloten.

Het management gaf in de toelichting op de cijfers aan dat het bedrijf zich op het dieptepunt bevindt van een negatieve curve die al jaren aansleept.

Renault is vast van plan orde op zaken te stellen en zet de verkochte volumes centraal. Dat betekent dat de meest winstgevende modellen de voorkeur krijgen en dat groei zal moeten komen van de volumes die de voorkeur genoten van de ex-CEO Carlos Ghosn.  

Enkele maanden geleden kondigde het bedrijf ook een kostenreductie aan (2 miljard euro over een periode van 3 jaar). Zo worden onder andere 15.000 jobs geschrapt, waarvan 4.600 in Frankrijk.

Het management, dat een goed derde kwartaal verwacht maar toegeeft geen enkel zicht te hebben op het vierde, denkt dat het potentieel van het merk onderschat wordt. Tijdens een conference call werd de kwaliteit van de nieuwe hybride modellen E-TECH uitgebreid in de verf gezet. Ook het nieuwe elektrische platform dat wordt gedeeld met Nissan en Mitsubishi is naar eigen zeggen van topkwaliteit binnen de autosector.

De verkopen van de Zoe zijn met 50% gestegen en gunnen Renault de eer Europees marktleider te zijn wat elektrische wagens betreft. Het spreekt voor zich dat dit segment van de markt groeit als kool.