Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 08u30 tot 18u

Toegang klant

Salesforce, één van de goudklompjes op Wall Street

Salesforce, een softwarebedrijf dat zich op enkele jaren heeft ontpopt tot één van de wereldkampioenen in het verbeteren van de verhouding van bedrijven met hun klanten, heeft dankzij zijn groei, zijn sterke marktpositie en zijn innovatie kunnen profiteren van de omwentelingen veroorzaakt door de Coronacrisis.

De kernactiviteit van het snelgroeiende bedrijf, sinds enkele jaren stijgt de omzet telkens met 25%, is het ontwikkelen van software die de relaties tussen bedrijven en hun (potentiële) klanten verbetert.

De software van Salesforce, die ook wel customer relationship management (CRM) software wordt genoemd, laat de werknemers van bedrijven toe om met een paar klikken via smartphone of computer informatie over de klanten op te vragen en te analyseren. Zo leren ze die klanten beter kennen alvorens een offerte te versturen.

Als één van de boegbeelden in de sector cloud computing onderscheidt Salesforce zich van de concurrentie (Oracle, SAP...) door het aanbieden van een gedematerialiseerde dienstverlening.

Toen hij een 20-tal jaar geleden het succes van Amazon en eBay zag, besloot medeoprichter van Salesforce Marc Benioff (vandaag miljardair, eigenaar van Time Magazine en filantroop) om bedrijfssoftware even makkelijk bruikbaar te maken als beide voorbeelden dat deden met e-commerce.

In die tijd moesten bedrijven nog CD-ROM’s met dure licenties kopen om op hun eigen servers te draaien. Het was bovendien noodzakelijk om die CD-ROM’s regelmatig te vernieuwen.

Benioff, die 13 jaar bij Oracle had gewerkt, kende maar al te goed de frustraties verbonden aan deze manier van werken. Software moest destijds betaald worden zoals bedrijven hun elektriciteitsfactuur betaalden. Die dienstverlening is nu succesvol gedematerialiseerd in de cloud.

Diversificatie en I.A.

Sinds de oprichting heeft Salesforce heel wat overnames gedaan, in totaal werden een 20-tal bedrijven overgenomen van alle mogelijke afmetingen. De grootste was die van Tableau Software, concurrent van Excell, voor 15,70 miljard dollar. Met die overname versterkte Salesforce niet alleen de aanwezigheid op bepaalde markten, maar kon het ook zijn marktleiderschap behouden.

Het bedrijf staat echter voor meer dan alleen maar een programma bedoeld om de relaties met de klanten te versterken door bijvoorbeeld zakenrelaties te feliciteren met verjaardagen.  

De software van Salesforce wordt ook gebruikt voor nieuwe e-commerce sites, ze laat toe de aangeboden producten af te stemmen op eerder geplaatste bestellingen, om data over het gevolgde parcours te verzamelen en om gepersonaliseerde e-mails te versturen.  

Salesforce registreert ook wanneer iemand een vliegtuigticket bestelt of wanneer het tijd is om een wagen te laten nakijken in de garage.

Goed in staat om zich aan te passen

Wegens de pandemie en daaraan gekoppeld een terugval van de investeringen door de klanten zag Salesforce zich genoodzaakt om de winstverwachtingen naar beneden aan te passen. Het bedrijf bleek echter goed in staat om zich aan te passen, daarbij profiterend van het feit dat veel bedrijven gedwongen waren om voor telewerk te kiezen.

De technologie van Salesforce stond de klanten toe om van op afstand te werken, dit met beveiligde verbindingen. Bij veel klanten moest die overstap snel gebeuren.

Uiteindelijk slaagde Salesforce er in om met verbazingwekkende resultaten uit te pakken. De omzet, die met 29% op jaarbasis was gestegen, klom voor het eerst boven de kaap van 5 miljard dollar. Bovendien werden ook de verwachtingen voor het lopende kwartaal opgetrokken.

Beurswaarde van 200 miljard dollar

In reactie op de publicatie van de resultaten op 26 augustus is de koers van Salesforce op Wall Street met 30% gestegen tot 280 dollar per aandeel. Als gevolg van de winstnemingen de laatste dagen op de Nasdaq is die koers teruggevallen tot 250 dollar. Dat kan een geschikt moment zijn om in dit bedrijf met een beurswaarde van 200 miljard dollar te stappen.

Een meerderheid van de analisten (36) die het aandeel volgen, hebben een koopadvies met een gemiddeld koersdoel van 268 dollar per aandeel voor de komende 12 maanden. Het stijgingspotentieel bedraagt zodoende 7%.

Indien u interesse hebt voor dit aandeel, mag u uw aankooporders doorgeven via het nummer +32 (2) 533 22 40 of via info@goldwasserexchange.be.