Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 08u30 tot 18u

Toegang klant

Een coupon van 2,375% voor de nieuwe obligatie van Renault in euro

In gunstige marktomstandigheden plaatste Renault begin deze week voor een miljard euro aan nieuwe obligaties. Verkrijgbaar in coupures van 100.000 euro zou de nieuwe obligatie een rating "BB +" -rating bij Standard & Poor’s moeten krijgen.

Ze draagt een coupon van 2,375% en noteert momenteel rond pari.

Hoewel de rendementen de afgelopen maanden sterk zin gedaald (het rendement op de obligaties van de groep bedroeg meer dan 5% op het hoogtepunt van de Coronacrisis), geeft het huidige vergoedingsniveau aan dat de beleggers Renault nog altijd niet helemaal vrij van risico’s beschouwen.

Dat blijkt ook uit de kredietrating. In de afgelopen maanden hebben de grote ratinghuizen op basis van de pandemie en een terugval in de verkopen de rating voor de senior schulden Renault verlaagd tot de speculatieve categorie.

Geruststellende resultaten?

De beleggers die op de nieuwe obligatie hebben ingetekend, zullen ongetwijfeld gerustgesteld zijn door de resultaten die het bedrijf onlangs publiceerde.

Na een catastrofale eerste jaarhelft (met verlies van zeven miljard euro) was het derde kwartaal enigszins beter. De activiteiten liepen weliswaar nog steeds terug (omzet -8,2% tot 10,37 miljard euro) maar vertoonden toch enige tekenen van verbetering.

Vooral in Rusland, de tweede markt van de constructeur, bleef de omzet groeien (+ 4,5%), terwijl de omzet in Turkije zelfs meer dan verdubbelde.

In Frankrijk zag het bedrijf de inschrijvingen voor nieuwe wagens met 2,70% stijgen, vooral omdat de verkopen van Clio en Captur op kruissnelheid raakten. Ook de Zoé blijft een succes, zowel op de thuismarkt als in Europa.

Op de Europese markt steeg het marktaandeel van de groep met 0,20 punt steeg tot 10,30% (400.223 verkochte voertuigen). Vanuit een andere invalshoek bekeken bedroeg de daling 2,90% op jaarbasis of een daling die minder uitgesproken is dan bij de concurrenten.

Focus op de marges

Met een halvering van de omzet kreeg Renault op de Braziliaanse markt daarentegen klappen als gevolg van het beleid dat de nieuwe CEO Luca de Meo voert. Onder deze Italiaanse zakenman ligt de focus niet langer op volumes, maar op waarde. De Meo geeft de voorkeur aan winstgevende modellen met groeipotentieel, terwijl zijn voorganger vooral inzette op hogere volumes.

Renault verkoopt misschien wel veel voertuigen (3,75 miljoen in 2019), maar is vooral aanwezig op die segmenten van de markt waar de concurrentie hevig is en de marges laag zijn. De Italiaanse CEO kondigde aan dat de focus meer op winst zal komen te liggen. Hij wees er op dat het de marges zijn die toelaten om te investeren en om zich verder te ontwikkelen.

De nieuwe topman spiegelt zich aan grote rivaal PSA (Peugeot Citroën) die onder impuls van CEO Carlos Tavares zijn aanbod heeft opgewaardeerd met de Peugeot 3008, de Peugeot 5008 en de Citroën Aircross.

"Het is een beweging die Renault (nog) niet heeft gemaakt. Het zwaartepunt van het gamma van Renault moet opgetrokken worden", zo legde De Meo uit.

Bij de publicatie van de kwartaalcijfers benadrukte de CEO dat het herstel lang kan aanslepen en dat het zeker twee jaar zal duren voordat de resultaten een echt positieve trend laten zien.