Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 9u tot 17u30

Toegang klant

Procter & Gamble, een goede-huisvaderaandeel

Als men u vraagt om twee multinationals op te noemen die consumentenproducten verkopen, dan zijn Procter & Gamble of rivaal Unilever daar zeker bij.

Procter of P&G voor de intimi is een ware kolos: wereldwijd meer dan 100.000 werknemers, een omzet van bijna 70 miljard dollar en in het eerste kwartaal van 2020-2021 (afgesloten in september) een winst per aandeel (zonder de niet-recurrente elementen) die alle verwachtingen overtrof: 1,63 dollar, een stijging van 19% op jaarbasis.

Er wordt dus reikhalzend uitgekeken naar woensdag wanneer de halfjaarresultaten van P&G bekend worden gemaakt. We hadden het reeds in juni 2020 opgemerkt dat de Amerikaanse gigant in consumentenproducten (Ariel, Dash, Dreft, Pantène, Mr. Propre, Swiffer, Pampers, maar ook Braun, Gillette, Venus, Oral B… hoeven we nog verder te gaan?) het van bij het begin van de gezondheidscrisis uitmuntend deed. Hun vooruitzichten voor het semester dat eindigde op 31 december werden fors in de hoogte bijgesteld. Niettemin is het wel al eens gebeurd dat P&G vals speelt. Een klein beetje, maar toch. Hoewel de verkoop van reinigings - en verzorgingsproducten duidelijk de goede richting uitgaat op de drie belangrijkste markten van de multinational, namelijk Noord-Amerika, Europa en China, daalt de verkoop van schoonheidsproducten. Ze zeiden hierover aan een analist dat "de mensen zich tijdens de gezondheidscrisis blijkbaar minder scheren..."

De beurskoers van P&G bereikte in oktober een piek van ongeveer 144 euro. Sedertdien ging er circa 4% van af omdat de vooruitzichten zodanig ambitieus zijn, net als een jaar geleden, dat wanneer die zelfs maar op een haar na gemist worden, dat meteen wordt afgestraft op de beurs. Met een dividendrendement van 2,3% is dit een waarde die zeker thuishoort in een goede-huisvaderportefeuille. Van elke koersdaling kan men dus gebruik maken om te kopen.