Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 08u30 tot 18u

Toegang klant

Europcar Mobility Group: speculeren op de herstructurering

Europcar, dat dinsdag zijn resultaten van 2020 presenteert, is het Franse Avis of Hertz. Het werd kort na de Tweede Wereldoorlog opgericht met hetzelfde basisidee: voertuigen verhuren.

Europcar bleef lange tijd zeer Frans. Het was pas in 1973 dat het bedrijf een filiaal opende in België, daarna volgden Duitsland, Nederland, Zwitserland, Spanje, Italië, Portugal en het Verenigd Koninkrijk. Ten slotte kwamen er ook de VS en Canada bij via akkoorden met plaatselijke verhuurders. Hun netwerk, dat gedeeltelijk via franchisenemers werkt, breidde zich in de jaren negentig verder uit naar China, het Midden-Oosten en Centraal-Amerika.

Wat verrassend is aan het bedrijf is het feit dat de aandeelhoudersstructuur sterk evolueerde – en dat is nog eufemistisch uitgedrukt. Europcar startte als familiebedrijf, werd daarna achtereenvolgens overgenomen door Renault, de Compagnie des Wagons-Lits, Accor om tot slot in 1999 een 100%-dochter van Volkswagen te worden. In 2006 neemt de Franse investeringsmaatschappij Eurazeo (de groep Lazard) Europcar over en brengt het in 2015 naar de beurs. Tegelijk breidt de onderneming, die inmiddels Europcar Mobility Group heet, haar aanbod uit met de verhuur van bestelwagens, occasiewagens (2nd Move), lowcostvoertuigen (GoldCar), deelwagens, de verhuur van elektrische scooters (Scooty) en zelfs de verhuur van auto’s tussen particulieren.

In Europa is Europcar marktleider met een marktaandeel van 27%. Met de aankoop van de grote Amerikaanse verhuurder Fox Rent A Car in 2019 stak Eurazeo zijn ambitie om een doorbraak te forceren op de mondiale markt niet onder stoelen of banken, helaas gooide de coronacrisis roet in het eten. Met het verdwijnen van de toeristische markt en de businessmarkt die op apegapen lag, kon Europcar het hoofd niet boven water houden. Eurazeo kondigde aan dat het wil verkopen. Het probleem is echter dat het bedrijf een grote schuldenberg torst. Vandaar dat het in samenwerking met de handelsrechtbank van Parijs een herstructureringsplan op poten heeft gezet in combinatie met een kapitaalsverhoging die, volgens een persbericht van februari, een ‘nieuw hoofdstuk inluidt voor de geschiedenis van de groep’.

De resultaten van 2020 zullen slecht zijn. De beurskoers staat op een vijfjaars dieptepunt. Wie Europcar-aandelen koopt, speculeert op het welslagen van dat ‘nieuwe hoofdstuk’.