Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 9u tot 17u30

Toegang klant

Levi Strauss & Co: een succesverhaal... ook op de Beurs

Als men het over blue jeans heeft, denkt u aan... Levi Strauss. Het is bijna een automatisme. De geschiedenis van Levi Strauss, meer bepaald van oprichter Loeb Strauss, is een schoolvoorbeeld van een Amerikaanse success story.

Toen hij in 1847 vanuit zijn heimat Beieren vertrok richting New York, werd Loeb Strauss heel snel getriggerd door de gold rush. Niet zozeer om zelf goudzoeker te worden, zoals zoveel anderen, maar eerder om met de families die hopen er een fortuin te vinden mee te reizen naar Californië. Loeb Strauss verkoopt hen onrechtstreeks alles wat ze nodig hebben: garen, allerlei kledingstukken, zakdoeken en zelfs paraplu's. Hij levert dat allemaal aan de duizenden textielwinkeltjes die in het westen floreren. Zelf koopt hij het aan bij... zijn broers en zussen, die in New York een groothandel in textiel hadden geopend onder de naam Strauss Brothers & Co.

Op dat moment is er nog geen sprake van jeans en Loeb Strauss, die zich Levi laat noemen, is toen reeds gefortuneerd. Alles begon eigenlijk met het geniale idee van een zekere Jacob Davis die een brief schreef naar Strauss, de miljonair van om de hoek, om samen zijn uitvinding verder te ontwikkelen. Die uitvinding was de zakken versterken met klinknagels en broeksnaden in denim, een uiterst sterke soort katoen met een schuin patroon. In 1873 ziet de blue jeans het levenslicht. Levi Strauss is dus niet de echte uitvinder van de beroemde klinknagel die nu nog gebruikt wordt voor het al even beroemde 501-model. Wel is hij degene die, op vraag van Jacob Davis, van diens uitvinding een industrieel succes maakte. Eerst in de Verenigde Staten, later over gans de wereld.

Op zijn website schrijft het Amerikaanse bedrijf: "Vandaag is Levi Strauss & Co wereldwijd een van de grootste ondernemingen in de kledingsector en marktleider op het vlak van jeans. Wij bezitten bijna 500 boetieks over gans de wereld en verkopen onze producten in meer dan 100 landen", onder de merknaam Levi's, maar ook via de merken Dockers (kleding en accessoires) en Denizen (kleding in flexibel textiel). Levi Strauss, dat donderdag zijn resultaten voor KW1 van 2021 bekendmaakt, staat op Wall Street (NYSE) genoteerd en dartelt rond zijn vijfjaarse piek. Men zou van Levi Strauss hetzelfde kunnen zeggen als wat de Franse liedjesschrijver Alain Bashung zingt: 'ma petite entreprise ne connaît pas la crise', maar met wereldwijd 15.000 werknemers kunnen we het bezwaarlijk over een klein bedrijf hebben. En daarbij: van een crisis, corona of iets anders, is er geen sprake, jeans is al 150 jaar een vaste waarde.