Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 9u tot 17u30

Toegang klant

Flughafen Zürich iseen van de beste luchthavens ter wereld.

De ene zegt dat vliegreizen terug als vanouds succesvol zullen zijn, of zelfs succesvoller. Anderen vrezen dan weer dat de overheden en de internationale instellingen, zoals de Europese Unie, die aan de klimaatvoorwaarden wil voldoen, er zullen van profiteren om een rem te zetten op de (her)ontwikkeling van vliegreizen. 

Daarbij komt nu ook nog de concurrentie van de trein, die quasi geen CO2 uitstoot, voor korte en middellange trajecten. Het hst-netwerk wordt verder uitgebreid en verscheidene spoorwegmaatschappijen zetten (opnieuw) nachttreinen in. Dit zorgt toch voor enige onrust op het vlak van infrastructuur, meer bepaald de luchthavens dan, die heel duur zijn en over het algemeen een zeer grote economische impact hebben.

Enkel en alleen de luchthaven van Zürich (Flughafen Zürich) is al goed voor 16.000 jobs en nog eens zoveel indirecte banen. Men staat er soms niet bij stil, maar een omzetdaling is letterlijk rampzalig voor een luchthaven als die van Zürich: meer dan 31 miljoen passagiers in 2019, 8 miljoen in 2020. Al bij al heeft de aandeelkoers, die begin 2020 natuurlijk ook te lijden had onder de gezondheidscrisis, slechts 36% moeten inboeten. Daarna begon het aandeel dapper aan de weg terug. Toegegeven, die verliep enigszins onregelmatig, maar uiteindelijk is de koers teruggekomen tot op ongeveer 17% van de gemiddelde koers van 2019. 

Velen zullen dit vreemd vinden, maar het bewijst toch dat de markt gelooft in de verdere ontwikkeling van deze luchthaven. Al is hij op basis van reizigersaantallen slechts nummer 15 van Europa, experten bestempelen hem vaak als beste luchthaven ter wereld, naast prestigieuze uitdagers als Singapore en Hongkong.

Om terug op zijn precoronaniveau te komen - mócht dat lukken - moet het aandeel nog 17% klimmen. Niet onmogelijk.