Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 9u tot 17u30

Toegang klant

Laurent-Perrier na de pandemie: laat de champagne maar knallen

Wordt er in volle gezondheidscrisis nog champagne gedronken?

Waarschijnlijk wel. Maar minder, veel minder zelfs. Volgens het OIV, de Internationale Organisatie voor Wijnbouw en Wijnbereiding, is wereldwijd de consumptie van wijn in 2020 met 3% gedaald (in volume). Dat is minder dan eerst werd gevreesd door de sector. Het OIV stipt echter wel aan dat als we (hoewel de schade redelijk binnen de perken bleef), de cijfers van nabij bekijken, er toch een verschuiving gebeurde van duurdere naar goedkopere producten.

Vandaar dus dat champagne in 2020 zwaar werd afgestraft. Prosecco echter niet... Volgens het Comité interprofessionnel du vin de champagne kalfde de champagneconsumptie vorig jaar af met bijna 18%. Daarmee viel die terug tot op het niveau van... 28 jaar geleden. Uit een studie van het blad Economie rurale blijkt echter dat het vooral de champagne van de kleine boeren is die het minder goed deed, de grote merken hielden meestal stand dankzij hun solide aandeelhoudersbasis.

De conclusie is dus snel gemaakt. Als na de pandemie achter de consumptie terug op het niveau van de vorige jaren komt én er minder champagne van de kleine producenten voorhanden is, zullen de grote merken meer moeten leveren. Gerenommeerde merken zoals Laurent-Perrier dat vrijdag zijn resultaten van 2020-2021 bekendmaakt. 

De koers van het aandeel nam een duik tijdens de eerste coronagolf, herstelde zich, ging in vrije val tijdens de tweede golf en staat nu terug op het niveau van voor de crisis. Maar nog niet op zijn vijfjaarse recordhoogte. Er is dus nog potentieel.