Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 9u tot 17u30

Toegang klant

Focus op Lotus Bakeries, de parel van de Belgische voedingssector

Wereldwijd bekend om zijn speculoos, heeft de parel van de Belgische voedingssector Lotus Bakeries de jongste dagen nieuwe beursrecords gevestigd tegen een achtergrond van een groei met meer dan ... 1.000% over een periode van tien jaar. Focus daarom op dit defensief aandeel, waarvan de kracht de insiders niet verbaast.

De voorbije dagen vloog het aandeel van het Vlaams bedrijf op de Brusselse beurs op sterke vleugels, waarbij een handje werd toegestoken door Berenberg. Deze broker is het aandeel beginnen op te volgen met een koopadvies. Er zijn maar weinig analisten die het aandeel volgen, wat verklaart waarom de koers sterk kan bewegen wanneer één van die analisten actie onderneemt.

Dit geldt nog eens extra omdat de Duitse broker momenteel niet meer of minder dan het meest optimistische advies geeft. Er wordt gemikt op een koersdoel van 5.400 euro, tegenover een slotkoers van 5.140 euro gisterenavond.

Ondanks een koers die over twee jaar meer dan verdubbeld is, beschikt de speculooskampioen volgens Berenberg dus nog over enig potentieel, dit op basis van de verwachting dat de koekjesmaker de komende jaren de groei van 8,30% die vorig jaar werd neergezet kan evenaren, wat een prestatie mag worden genoemd vanwege zowel de pandemie als de Brexit. De omzet zou oplopen tot  663 miljoen euro.

Lotus moest uiteraard rekening houden met de sluiting van de horeca en de daling van de verkoop van snacks in transitzones op luchthavens, maar de impact daarvan werd gecompenseerd door de sterke verkoop van speculoos en een aantal derivaten daarvan zoals speculoospasta en ijs.

Een sterke cash flow, een solide balans en een stabiel rendement op het geïnvesteerde vermogen zijn andere elementen waarnaar Berenberg in een 50 pagina's tellend rapport verwijst. De analist van dienst gaat zelfs zo ver om Lotus en zijn speculoos qua zichtbaarheid te vergelijken met Oreos van het Amerikaanse Mondelez.

De analisten zijn het erover eens dat de Belgische groep een defensieve bedrijfssector combineert met internationale groei, waarbij nieuwe fabrieken nodig zijn om te voldoen aan de steeds grotere vraag naar zijn speculoos.

Het bedrijf uit Lembeke plant hiervoor 150 miljoen euro te investeren in Europa (Courcelles, België) en in de Verenigde Staten.

Zeg geen speculoos meer, zeg Biscoff...

Waarschijnlijk is het overbodig om te zeggen dat Lotus het grootste deel van zijn inkomsten haalt uit de verkoop van speculoos en de afgeleide producten daarvan, die het op de markt brengt onder het merk Biscoff.

Buiten België, Frankrijk en Nederland wordt het koekje van dit bedrijf met zijn bijzondere korrelige textuur (door de aanwezigheid van bruine suiker) inderdaad gecommercialiseerd onder de naam Biscoff, een samentrekking van de woorden biscuit en koffie. Bedoeling is uiteraard om van Lotus een wereldwijd merk te maken.

De afgelopen jaren heeft de industriële groep ook gewerkt aan de diversificatie van haar producten richting gezonde snacks. Dat is de tweede strategische pijler, met de merken Baer, ​​​​Nākd of Trek. Ook nam Lotus in 2018 Kiddylicious over, de Britse specialist in koekjes voor kleuters.

Lotus Bakeries staat ook voor een aantal lokale producten na de overname van verschillende bedrijven, waaronder het Nederlandse Peijnenburg en de Zweedse koekjesfabriek Anna's. Beide bedrijven zijn toonaangevend op hun respectievelijke binnenlandse peperkoekmarkt...

Indien u interesse heeft in het aandeel Lotus, mag u uw aankooporders doorgeven via het nummer +32 (2) 533 22 40 of via info@goldwasserexchange.be.