Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 9u tot 17u30

Toegang klant

De twee troeven van euro-obligatie Coty 4,75% 2026

De euro-obligatie met een restduur van vijf jaar van de Amerikaanse cosmeticaspecialist Coty kan heel wat troeven op tafel leggen om potentiële beleggers te verleiden. Oblis geeft duiding.

Ten eerste is de lening op de secundaire markt beschikbaar aan prijzen die dichtbij pari liggen. De obligatie kan namelijk aangekocht worden aan ongeveer 100,11% van de nominale waarde, wat een rendement oplevert van 4,72% op basis van een looptijd tot 15 april 2026 en een coupon van 4,75%. Daar hoort echter wel een bepaalde risicofactor bij, getuige daarvan is de "B-" rating in de (speculatieve) high yield-categorie bij Standard & Poor's. 

Ten tweede werd de coupon van deze lening in coupures van 100.000 euro heel recent - midden oktober - uitgekeerd. Op de secundaire markt zijn hierdoor de bij een aankoop te betalen opgelopen intresten beperkt tot minder dan 15 dagen. We geven ook nog mee dat de vergoeding halfjaarlijks, in april en oktober, wordt uitgekeerd. De schuldeisers ontvangen op beide vervaldagen de helft van de 4,75% intrest. 

Het huidige prijsniveau staat in sterk contrast met het dieptepunt dat vorig jaar in oktober bereikt werd. Sedertdien heeft de Amerikaanse groep Coty zijn schuldeisers blijkbaar kunnen geruststellen op operationeel gebied en op het gebied van het schuldenniveau bij de publicatie van zijn kwartaalresultaten op 6 november 2020 en de jaarresultaten op 26 augustus van dit jaar (boekjaar afgesloten op 30 juni). De cosmeticaspecialist benadrukte ook het aanhoudende succes van zijn e-commerceactiviteiten. 

Schuldenafbouw en vereenvoudiging van de structuur

Op 8 november heeft Coty een volgende afspraak met de investeerders. Coty zal daar uitleg geven over de geboekte vooruitgang in het tweeledige proces dat het opgestart is: de schuldenafbouw en de vereenvoudiging van de kapitaalstructuur. Deze dubbele strategie steunt op de verwachte waardeverhoging van haarverzorgingsmerk Wella. Dit laatste is ondergebracht in een onafhankelijk vehikel dat ook gedeeltelijk in handen is van investeringsfonds KKR. De cosmeticagroep kondigde onlangs in een persbericht aan dat het een belang van 9% aan KKR verkocht heeft in ruil voor participaties in bepaalde cosmeticamerken van het Amerikaanse fonds. 

"De impliciete waarde van het resterende belang van 30,6% dat Coty nog in Wella heeft ligt rond 1,38 miljard dollar, terwijl de boekwaarde op 30 juni 2021 toen de participatie nog 40% was op 1,26 miljard dollar lag", verduidelijkte de cosmeticagroep. "Ons resterend belang in Wella blijft een essentiële financiële actiefpost die na verloop van tijd nog in waarde zal stijgen", werd eraan toegevoegd. 

Parfums, cosmetica, verzorgingsproducten...

Naast de participatie in Wella steunt de groep op twee pijlers: Coty Luxury en Coty Consumer. Coty Luxury legt zich toe op prestigeparfums en huidverzorging, terwijl Coty Consumer zich eerder richt op cosmeticaproducten, lichaamsverzorging en parfums voor het grote publiek. 

De productenportefeuille omvat bekende merken als Alexander McQueen, Burberry, Calvin Klein, Davidoff, Gucci en Hugo Boss.

Het bedrijf brengt zijn producten wereldwijd aan de man in meer dan 150 landen waardoor het in zijn recentste boekjaar voor circa 4,63 miljard dollar aan jaarinkomsten kon genereren. 

Op Wall Street ligt de beurswaarde van de cosmeticaonderneming in de buurt van 6,5 miljard dollar.