Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 9u tot 17u30

Toegang klant

Expedia: Dollarobligatie met jaarlijks rendement van 6%

Aan het begin van de grote vakantie bereiden de touroperators zich voor op een zomer met extreem drukke activiteiten, na twee jaar van grote wereldwijde crisis voor de toeristenindustrie. Een geschikt tijdstip om eens te kijken naar de evolutie van de obligatie van Expedia, uitgegeven deze Amerikaanse online reisgigant.

Op de secundaire markt daalde de koers van deze obligatie met een looptijd van 8 jaar tot ongeveer 84% als reactie op de stijging van de dollarkoers. Daardoor is het jaarlijks rendement tot de eindvervaldag opgelopen tot bijna 6%.

Verkrijgbaar in coupures van 2.000 dollar is de obligatie in kwestie ook toegankelijk voor de kleine belegger. Ze heeft de rating "BBB-" bij Standard & Poor's, d.w.z. de laagste stap in de categorie Investment Grade.

Expedia baat een hele reeks websites uit voor het boeken van hotelkamers, vliegtickets of huurauto's. En dit onder de merken vrbo, Orbitz, Hotwire, Trivago, Hotels.com of Egencia, om er maar een paar te noemen.

Terwijl het bedrijf, net als veel andere spelers in de sector, zijn inkomstenbronnen van de ene op de andere dag met 95% zag dalen, zijn de activiteiten in de loop van de afgelopen kwartalen weer toegenomen.

Expedia sloot het boekjaar 2021 af met een omzet van $ 8,6 miljard vergeleken met $ 12,1 miljard in 2019, het laatste pre-covid fiscale jaar, en een bedrijfswinst van $ 1,5 miljard waarvan $ 479 miljoen alleen al in het laatste kwartaal. Dat is het hoogste niveau in de geschiedenis van het bedrijf.

Volgens Eric Har, CFO van Expedia Group, illustreren deze prestaties dat het bedrijf nu veel efficiënter gerund wordt dan vóór de pandemie.

Deze trend werd bevestigd in het eerste kwartaal van het lopende jaar, waarbij Expedia de verslagperiode afsloot met een omzet van 2,25 miljard dollar en een verlies dat terugviel tot nog 122 miljoen dollar.

De groep online reisbureaus merkt op dat de vraag ondanks factoren als de Omicron-variant en de oorlog in Oekraïne sterk is gebleven. Het valt echter nog te bezien in hoeverre de inflatie de portefeuille van de vakantiegangers zal beïnvloeden.

"Terwijl we de verschillende macro-economische indicatoren, waaronder de inflatie en de aanhoudende geopolitieke spanningen, scherp in de gaten houden, stellen we over het algemeen positieve indicatoren vast die wijzen op voor een sterk herstel van de vakantiereizen deze zomer", aldus CEO Peter Kern.