Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 9u tot 17u30

Toegang klant

Een coupon van 3,75% voor de nieuwe duurzame euro-obligatie van Teleperformance

Na Pernod Ricard en Carrefour een paar weken geleden, bood een ander Frans bedrijf, namelijk Teleperformance, beleggers de mogelijkheid om in te schrijven op een duurzame obligatie van het type Sustainability-Linked.

De nieuw uitgegeven obligatie van de Franse callcenterspecialist, met een looptijd van 7 jaar, biedt een jaarlijks rendement van 3,90%, gebaseerd op een onder pari prijs van 98,90% van de nominale waarde en een vaste coupon van 3,75%.

Hoewel het persbericht van het bedrijf niet vermeldde of de uitgifte al dan niet overtekend was, haalde Teleperformance een half miljard euro op via deze lening met de rating 'BBB' in de categorie 'investment grade' bij Standard & Poor's. De obligatie in kwestie is verkrijgbaar in coupures van 100.000 euro.

Deze uitgifte heeft tot doel het schuldprofiel van de groep te optimaliseren, die ook een gedeeltelijk terugkoopbod heeft uitgebracht ter waarde van 500 miljoen euro op zijn obligaties met vervaldag in 2024 en 2025, met coupons van respectievelijk 1,50% en 1,875%.

In het persbericht merkte de groep op dat ze met haar nieuwe uitgave haar financieringsdoelstellingen heeft weten te combineren met haar MVO-ambities (maatschappelijk verantwoord ondernemen).

De vergoeding van de obligatie, in dit geval dus de coupon, zou immers naar boven kunnen worden herzien in het geval dat bepaalde duurzame criteria vermeld in het uitgifteprospectus niet werden vervuld.

7,1 miljard aan jaaromzet

Teleperformance profileert zich als wereldleider in callcenters. In de afgelopen jaren heeft het aan de beurs van Parijs genoteerde bedrijf (met meer dan 16 miljard euro aan kapitalisatie) zich gediversifieerd naar multi-channel beheer van klantenrelaties, outsourcingdiensten en backoffice.

De groep merkt op dat haar ongeveer 420.000 medewerkers in 88 landen miljarden verbindingen ondersteunen in meer dan 265 verschillende talen en in 170 markten.

Het laatste jaarverslag van het bedrijf meldde een omzet van 7,1 miljard euro en een nettowinst van 557 miljoen euro.

Wat de vooruitzichten betreft, mikt Teleperformance vanaf volgend jaar op een gemiddelde jaarlijkse organische groei van ongeveer 9%. Het callcenterbedrijf publiceert op 27 juli zijn halfjaarcijfers.