Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 9u tot 17u30

Toegang klant

Netflix verrast. Hoe zit het met de obligatie op vijf jaar?

De obligatie Netflix met een restduur van vijf jaar blijft op de secundaire markt verkrijgbaar onder pari, hoewel de prijzen sinds begin juli er op vooruit gaan. Sommige beleggers hebben ongetwijfeld ingezet op de titel van de streaminggigant met het oog op de publicatie van de kwartaalresultaten.

Een rendement van bijna 4%

Volgens de laatste gegevens ligt de prijs momenteel op ongeveer 98% van de nominale waarde. Begin juli werd deze obligatie in coupures van 100.000 euro nog aan ongeveer 94% van de nominale waarde verhandeld.

Aan de huidige prijs rijven beleggers een rendement van 4,09% binnen rekening houdend met een looptijd tot 15 mei 2027 en een coupon van 3,625%. De minimale inleg bedraagt 100.000 euro en de lening heeft een "BBB" rating bij Standard & Poor's in de investment-gradecategorie.

Minder abonnees verloren dan voorzien

De streamingreus kwam op dinsdag 19 juli met zijn resultaten van het tweede kwartaal op de proppen.

Door het beter te doen dan de verwachtingen kon de Amerikaanse groep positief verrassen. Het aantal verloren abonnees lag lager dan wat voorzien was.

Concreet zag Netflix van het eerste tot het tweede kwartaal 970.000 abonnees vaarwel zeggen, terwijl men eigenlijk 2 miljoen verwachtte. In het derde kwartaal denkt de Californische groep er een miljoen terug te winnen waardoor er zou worden afgeklokt op 220,67 miljoen klanten.

In april stelde de groep de markten teleur (en was er bezorgdheid) toen het aantal abonnees voor het eerst in tien jaar daalde, meer bepaald met 200.000 eenheden.

Het verlies aan abonnees heeft dus nog een versnelling hoger geschakeld bij Netflix (van 200.000 naar 970.000 op een kwartaal), maar toch is dat aantal lager dan verwacht.

Toegenomen monetisatie en de introductie van reclame

Naast de doelstelling om abonnees terug te winnen tracht Netflix zijn bestaande klantenlijst beter te gelde te maken. Dat vormt zelfs dé kortetermijndoelstelling. "Bij het begin van de streamingdiensten hielden wij ons tarief heel eenvoudig, er was er maar een", staat er in het persbericht van de Californische mastodont te lezen. "In 2014 voerden we drie prijsniveaus in om de markt beter te segmenteren". "In de toekomst focussen we op een betere monetisatie van het gebruik door onze tarief- en hiërarchiestructuren te optimaliseren. En er zal tevens een lager geprijsd abonnement beschikbaar zijn dat we via reclame zullen financieren", aldus nog het communiqué.