Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 9u tot 17u30

Toegang klant

Mag u aandelen D’Ieteren kopen? De analisten zijn het unaniem eens...

Er zijn maar weinig Bel 20 aandelen die de schade dit jaar beperkt wisten te houden. Terwijl de Gentse biotech Argenx het nog beter deed, slaagde D'Ieteren er in om het verlies sinds 1 januari beperkt te houden tot 3%.

Het gaat niet goed met de automarkt en dit niet zozeer door een gebrek aan vraag, wel integendeel. Tekorten aan onderdelen en problemen in de toeleveringsketen vertragen de leveringen van nieuwe wagens. Een situatie die leidde tot een verdere daling van de inschrijvingen met 5,2% in juli in België.

De publicatie van de resultaten van D’Ieteren op 5 september zal dan ook een gelegenheid bieden aan de beleggers om zich een oordeel te vormen over de gang van zaken bij de importeur van de merken van de Volkswagen-groep (met een marktaandeel van 21%) en over de evolutie van de sector.

In een rapport over D'Ieteren dat eerder deze week werd gepubliceerd, merkte KBC Securities analist Michiel Declercq op dat Volkswagen heeft aangekondigd dat het verwacht dat het tekort aan halfgeleiders tijdens het huidige semester zal beginnen te verbeteren, terwijl de levering van andere onderdelen zelfs bijna weer normaal is .

Declercq zegt niet te geloven dat de guidance voor 2022 van de groep wat betreft de automobieldivisie wordt bedreigd, terwijl de daling van de inschrijvingen van nieuwe wagens gecompenseerd wordt door een verbeterde productmix.

De publicatie van de resultaten zal een gelegenheid zijn om de beleggers eraan te herinneren dat het grootste deel van de omzet en winst van de holding afkomstig is van Belron, het moederbedrijf van Carglass en een echte cash cow voor D'Ieteren. Belrond surft op de nieuwe technologieën die zijn ontwikkeld bij windschermen.

Onder nieuwe technologieën verstaan we in het bijzonder de hulpradarsystemen, de sensoren en de camera's die de operationele marges hebben doen exploderen in geval van herstellingen.

Europees groen licht voor overname PHE

Aan het begin van de week werd bekend dat de Europese Commissie haar goedkeuring heeft gegeven (onder voorbehoud van de overdracht van bepaalde activa) voor de overname door D'Ieteren van Parts Holding Europe. Dit bedrijf werd begin dit jaar overgenomen voor een bedrag van 1,7 miljard euro.

PHE is een marktleider in Frankrijk en West-Europa wat betreft de distributie van reserveonderdelen (via Auto Distribution) en autoreparatie (AD-netwerk).

Terwijl de automobieldivisie in 2021 een bedrijfswinst boekte van 103 miljoen euro en Belron eentje van 815 miljoen euro, sloot PHE het jaar af met een ebitda van 215 miljoen euro.

De resultaten zullen ook meer vertellen over de positieve impact van de daling van de koers van de euro in de afgelopen maanden, wetende dat Belron meer dan de helft van zijn inkomsten uit Noord-Amerika haalt. Verwacht dat er een positieve impact van 8% op het bedrijfsresultaat zal zijn.

Unanimiteit bij de analisten

KBC Securities bevestigde zijn koopaanbeveling (alle analisten zijn trouwens koper) voor het aandeel en het koersdoel van 205 euro. Dat is ook min of meer het mediane koersdoel van alle analisten die D’Ieteren volgen. Die koersdoelen liggen tussen € 200 en € 216, waarbij ING het meest optimistisch is.

Dit aandeel uit de Bel20 werd donderdagavond verhandeld aan 166 euro, tegenover een jaarlijkse piek van 176 euro aan het begin van het jaar en een jaardieptepunt van 110 euro in maart.