Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 9u tot 17u30

Toegang klant

Euro-obligatie Schaeffler 2,875% 2027 boekt mooie progressie

De obligatie van Schaeffler, de Duitse toeleverancier voor de automobielsector en de industrie (restduur vijf jaar) boekte de voorbije dagen een mooie vooruitgang. Ze wordt nu aan ongeveer 93,6% van de nominale waarde verhandeld, tegenover 86% begin oktober. Het huidige rendement komt zo op 4,5% uit.

Toch blijft de lening in coupures van 1.000 euro beschikbaar onder pari, wat ze fiscaal aantrekkelijk maakt voor de in België residerende belegger. Beleggen in een obligatie die onder pari wordt verhandeld houdt in dat een deel van het rendement niet belast wordt, concreet is dat de gerealiseerde meerwaarde bij de verkoop of de aflossing van de titel.

De ratings liggen op Ba1 bij Moody's, BB+ bij Standard & Poor's en ook BB+ bij Fitch Ratings, telkens in de high-yieldcategorie.

"Financiële flexibiliteit op de lange termijn"

De gestegen prijzen op de secundaire markt zijn ongetwijfeld te wijten aan de recente persberichten van de onderneming. De groep Schaeffler heeft sinds half oktober heel wat communicatie de wereld ingestuurd.

Op 3 november liet het bedrijf weten dat het een gesyndiceerd krediet heeft ondertekend met 14 banken voor een totaal bedrag van 2,5 miljard euro. Het kredietakkoord omvat een termijnlening van 500 miljoen euro met een looptijd van vijf jaar voor de overnamefinanciering van de groep Ewellix (lineaire aandrijvingsoplossingen).

Dat nieuwe kredietcontract is ook een garantie voor een financiële flexibiliteit op de lange termijn, benadrukte het Duitse bedrijf in zijn communiqué.

Kostenreductie

Het management van Schaeffler heeft ook structurele maatregelen doorgevoerd voor de problemen betreffende productie-overcapaciteit, voor een versnelde transformatie naar de elektrificatie van het wagenpark en voor een vermindering van de vaste kosten. Dat gaat concreet gepaard met 1.300 jobs (1,6% van het totale aantal werknemers) die geliquideerd worden. Op die manier wordt er jaarlijks 100 miljoen euro bespaard, maar het brengt ook een eenmalige kost van 130 miljoen teweeg in het vierde kwartaal.

Prognoses bevestigd

Wat betreft de kwartaalresultaten heeft Schaeffler tussen juli en september van dit jaar een omzet van 4,24 miljard euro gerealiseerd (+20,2% op jaarbasis tegen constante wisselkoersen), wat de verkoopscijfers voor de eerste negen maand van 2022 op 11,79 miljard euro brengt (+8,7%). Een "bemoedigende" prestatie volgens de directie die meteen ook de jaarprognoses bevestigde.

Schaeffler blijft dus uitgaan van een omzetgroei van 6 tot 8% in 2022, zonder wisselkoerseffect, volgens een persbericht van de onderneming. Op 8 maart had Schaeffler zijn prognoses nochtans opgeschort "wegens de grote geopolitieke en economische onzekerheid ten gevolge van de oorlog in Oekraïne". In mei volgden er dan aangepaste prognoses.

Op basis van de recentste jaarcijfers realiseerde de groep vorig jaar een omzet van 13,9 miljard euro (+9,7% op jaarbasis tegen constante wisselkoersen). Op de beurs van Frankfurt bedraagt de waarde van het bedrijf bijna 4,3 miljard euro.

Wentellageroplossingen

Met precisiecomponenten en systemen voor motor, versnellingsbak en chassis, evenals wentellageroplossingen voor een grote verscheidenheid aan industriële toepassingen bevoorraadt de Schaeffler Group de autosector, maar dat is niet alles. Het bedrijf is ook een leverancier voor de ruimtevaart, het spoor, de industriële automatisering, windenergie, tweewielers enz. De groep werkt rond drie productieafdelingen: Automotive Technologies (geavanceerde producten bestemd voor motorsystemen, versnellingsbak en chassis), Automotive Aftermarket (vervangingsonderdelen) en Industry (wentellageroplossingen).

Met zijn 170 sites verspreid over 50 landen beschikt Schaeffler over een mondiaal netwerk van productiesites, research-and-developmentcentra en commerciële vestigingen.