Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 9u tot 17u30

Toegang klant

Beurskoers Netflix veert op in reactie op de cijfers, wat met de euro/dollar obligaties?

Bij de publicatie donderdagavond van de kwartaalcijfers voldeed deze pionier in streaming aan de verwachtingen wat betreft het aantal nieuwe abonnees. Zo werden de beleggers gerustgesteld na een moeilijk jaar. In reactie op de cijfers noteert de koers 7% dan ook hoger in de nabeurshandel op Wall Street. Daarmee is het ook de moeite waard om nog eens te kijken naar de evolutie van de obligaties van Netflix op de secundaire markt

Netflix is aanwezig op die secundaire markt via een lening in euro (verkrijgbaar in coupures van van 100.000) die kan worden gekocht aan 99% van de nominale waarde, waardoor het rendement 3,85% bedraagt tot 2027.

In dollar (verkrijgbaar in coupures van van 2.000) zijn er verschillende beleggingsmogelijkheden, waaronder een obligatie die loopt tot 2028 en die het mogelijk maakt om een ​​jaarlijks rendement van 4,90% te realiseren.

Netflix heeft een "BBB" -rating bij Standard & Poor's, een rating in de categorie Investment Grade. We herinneren dat in oktober 2021 het ratingbureau de kredietrating van de groep met twee trapjes had opgetrokken vanwege het grote aantal nieuwe abonnees dat het bedrijf tijdens de pandemie mocht verwelkomen.

Meevallende stijging van het aantal abonnees

In de periode oktober-december trok de groep veel meer abonnees aan dan was verwacht door de analisten. Eind 2022 had Netflix 230,75 miljoen betaalde abonnees, of 7,66 miljoen meer dan drie maanden eerder en meer dan de 4,57 miljoen waar Wall Street op had gerekend.

De groep maakte dus zijn terugkeer op het groeipad, na een bijzonder moeilijk eerste deel van het jaar. Die periode werd gekenmerkt door het eerste verlies van abonnees in het bestaan van het bedrijf. Als gevolg daarvan is de waardering op de beurs met meer dan de helft gedaald.

In de afgelopen maanden heeft de VOD -pionier kunnen rekenen op de release van nieuwe series zoals "The Crown", "Emily in Paris" en "Wednesday", de film van Rian Johnson "Glass Onion" en natuurlijk de serie documentaires "Harry & Meghan".

De nettowinst kwam echter lager dan de verwachtingen uit op $ 55 miljoen, tegenover een consensus van $ 250 miljoen. Dit terwijl de marge met 7% de verwachtingen van Wall Street niettemin overtrof.

Het verlies wordt gelinkt aan de uitstaande schulden in euro, terwijl de koersdaling van de dollar ten opzichte van de euro in het vierde kwartaal niet als een operationeel verlies wordt beschouwd.

Wat met de abonnementen met advertenties?

Het laatste kwartaal van 2022 was het eerste waarin de winst uit advertenties werd opgenomen. Na veel wikken en wegen trof Netflix eindelijk in november het besluit om een goedkoper abonnement te lanceren. Dat abonnement is vergezeld van reclame, waarmee nieuwe inkomstbronnen aangeboord kunnen worden.

Het bedrijf stelde zich wat voorzichtig op en onthulde niet in hoeverre deze nieuwe formule heeft bijgedragen aan de toename van het aantal abonnees. Maar het management merkte in de conference call op dat het aantal nieuwe abonnementen met advertenties vergelijkbaar was met deze die via de historische formule werd binnengehaald.

Bovendien stelde het management vast dat er geen sprake van was dat veel klanten op een ander pakket zijn overgestapt. Er werd dus niet massaal overgestapt van de duurdere formules naar een goedkoper abonnement met advertenties.

"Met een jaaromzet van meer dan $ 30 miljard zouden we een dergelijke beslissing niet hebben genomen als we niet zouden denken om zo minstens 10% aan extra inkomsten te genereren," zei Spencer Neumann, financiële directeur.

In het vierde kwartaal bereikte de omzet $ 7,85 miljard.

Hoe klinken de voorspellingen?

Netflix heeft vorig jaar aangekondigd dat het geen voorspellingen meer zou doen over het aantal abonnees, maar het bedrijf zal deze cijfers wel blijven communiceren in zijn kwartaal- en jaarrapporten.

En dit om een ​​goede reden. Zoals ook Apple wil het bedrijf zich meer en meer focussen op de omzet als een hoofdindicator, in plaats van op de groei van het aantal nieuwe abonnees.

Netflix verwacht een groei van de omzet met 4% in het eerste kwartaal van 2023 en dat is meer dan de 3,7% waarop de analisten op Wall Street gerekend hadden.

Volgens Netflix zal deze groei vooral worden gevoed door een groter aantal betalende abonnees en door de toename van de inkomsten per gebruiker.

Bovendien is het huidige kwartaal het eerste kwartaal met de voorlopige implementatie door Netflix van het programma voor betaald delen, dat gericht is op geld te verdienen dankzij via gebruikers die hun wachtwoorden hebben gedeeld met mensen die niet onder hetzelfde dak wonen.

Hastings zet een stap opzij

De publicatie van het kwartaalbericht vormde ook de gelegenheid voor Netflix om aan te kondigen dat de oprichter, Reed Hastings, zijn plaats als algemeen co-directeur afstaat aan Greg Peters. Deze zal samen met Ted Sarandos het bedrijf leiden.

"Ik ben erg trots op onze eerste 25 jaar en al even enthousiast voor de volgende 25", zei de oprichter, die oorspronkelijk een dvd -huurservice per post had opgericht.

Hastings zal in het bedrijf aanwezig blijven als leidinggevend president.