Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 9u tot 17u30

Toegang klant

Goed nieuws houdt niet op voor Bombardier dat deel van schulden herfinanciert

De hemel klaart op voor Bombardier. De bouwer van privéjets heeft een deel van zijn schulden geherfinancierd en het bedrag van de operatie viel hoger dan verhoopt uit. Ze werd namelijk afgerond nadat de multinational uit Québec voorlopige resultaten van 2022 bekendmaakte die beter waren dan de prognoses. Prognoses die in augustus al eens in de hoogte werden bijgesteld...

Coupon van 7,5%, coupures van 2.000 dollar

Bombardier heeft meer bepaald een nieuwe lening gelanceerd van 750 miljoen dollar in plaats van de initieel voorziene 500 miljoen. De nieuwe obligatie biedt een coupon van 7,5% voor een looptijd tot 1 februari 2029 en een uitgifteprijs van 100% van de nominale waarde.

Geïnteresseerde beleggers kunnen de obligatie momenteel op de secundaire markt aanschaffen aan 99,75% van de nominale waarde, wat het rendement op 7,55% brengt.

De coupure bedraagt 2.000 dollar en de rating ligt op B- (high yield) bij Standard & Poor's.

Bij Moody's werd de - eveneens speculatieve - rating afgeklokt op B3, wat in lijn ligt met de rating van de onderneming zelf. We herinneren er aan dat die notering in juli vorig jaar door Moody's verhoogd werd van Caa1 naar B3. Het agenstchap wees hierbij op de schuldenafbouw van Bombardier en de verbeterde financiële prestaties (een winsttoename en een positieve beschikbare cashflow).

Terugkoop van schuldpapier

Zoals gemeld bij de aanvang van de operatie is de constructeur van privéjets van zins de opgehaalde fondsen in te zetten voor de herfinanciering van bestaande leningen. Doordat er meer opgehaald is dan voorzien, kan er ook meer teruggekocht worden dan voorzien. Uiteindelijk wil het bedrijf gans de obligatie 7,5% 2024 (396 miljoen dollar aan kapitaal) terugkopen en een deel van de lening 7,5% 2025 (354 miljoen dollar).

Vóór 2025 heeft Bombardier normaal gezien geen grote leningen meer die op vervaldag komen, voegde een analist eraan toe in de marge van de operatie.

Bombardier doet beter dan financiële prognoses

Doordat de operatie praktisch samenviel met de publicatie van de jaarresultaten zag de multinational uit Québec zich verplicht toch al een tipje van de prestatiesluier 2022 op te lichten.

Uit die voorlopige cijfers blijkt dat Bombardier het nog beter zal doen dan zijn eigen prognoses. Dat is het geval voor het aantal geleverde vliegtuigen. Er werden uiteindelijk 123 privéjets afgeleverd bij de klanten terwijl het doel "minstens 120 toestellen" was. De omzet zou op 6,9 miljard (Amerikaanse) dollar moeten landen terwijl er op "meer dan 6,5 miljard" gegokt werd. En nog wat meer goed nieuws is dat de cashflow zou meer dan 735 miljoen dollar bedragen terwijl de groep eigenlijk 515 miljoen verwachtte.

Focus op business jets

Nadat Bombardier in 2020 met het failliet flirtte, lijkt de uitgetekende herstelstrategie waarbij men zich toespitste op enkel nog de bouw van zakenjets te lonen. Die strategie vond ook bijval bij de beleggers, want op de beurs van Toronto schoot het aandeel van de vliegtuigbouwer meer dan 10% de hoogte in na de bekendmaking van de voorlopige resultaten. De beurskapitalisatie van de onderneming ligt nu in de buurt van 6 miljard Canadese dollar (+/- 4,11 miljard dollar).

Op 9 februari zal Bombardier, dat momenteel twee vliegtuigtypes (Challenger en Global) produceert, de markten een gedetailleerd overzicht geven van de financiële resultaten 2022.