Goldwasser Exchange

+32 (0)2 533 22 40
Van maandag tot vrijdag vanaf 9u tot 17u30

Toegang klant

Coupon van 3,95% voor nieuwe obligatie Procter & Gamble op 5 jaar

De Amerikaanse consumptiegoederengigant begaf zich naar de obligatiemarkt en haalde fondsen op voor een totaal bedrag van 2,1 miljard met looptijden op 3, 5 en 10 jaar en in coupures van 2.000 dollar. Dit zijn de eerste prijzen op de secundaire markt.

De coupons van de nieuwe obligaties van Procter & Gamble (P&G) liggen tussen 3,95% en 4,10%. Die met vervaldag binnen 10 jaar draagt bijvoorbeeld een coupon van 4,05%, wat duidelijk meer is dan twaalf maand geleden. Toen volstond het voor P&G om een coupon van 2,3% te bieden voor een lening op 10 jaar. Sindsdien zijn de rentes serieus gestegen waardoor ook kwaliteitsemittenten de beleggers een hogere vergoeding moeten voorschotelen.

Emittent Coupon Looptijd Coupure (in USD) Hoofdsom (in USD)
Procter & Gamble Co/The 3,95% 26/01/2028 2.000 600 miljoen
Procter & Gamble Co/The 4,05% 26/01/2033 2.000 850 miljoen
Procter & Gamble Co/The 4,10% 26/01/2026 2.000 650 miljoen

Positieve operatie voor de groep

De obligaties kunnen reeds op de secundaire markt (waar het al uitgegeven schuldpapier verhandeld wordt) aangekocht worden. De obligatie Procter & Gamble 3,95% 26/01/2028 bijvoorbeeld gaat op de secundaire markt aan 99,97% van de nominale waarde over de toonbank. Beleggers rijven dus een rendement van 3,96% binnen voor een titel met een goede rating namelijk Aa3 bij Moody's in de investment-gradecategorie.

Kredietbeoordelaar Moody's vindt dat deze opgehaalde fondsen positief zijn voor de kredietrating van de Amerikaanse groep omdat ze de cashpositie verstevigen en de gemiddelde looptijd van de leningen verlengen.

Portefeuille met iconische merken

Procter & Gamble beschikt over een solide productenportfolio die algemeen gekend is bij het brede publiek en een goede reputatie geniet. Al meer dan 180 jaar maakt de groep uit Cincinatti (Ohio) deel uit van het dagelijkse leven van miljoenen huishoudens over heel de wereld. Of het nu voor de woonkamer, de keuken, de wasruimte of de badkamer is, P&G biedt producten aan die in al die ruimtes het leven aangenaam maken.

Ariel, Head & Shoulders, MrPropre…

De groep werd in 1837 opgericht door William Procter en James Gamble en is actief in de volgende sectoren: babyverzorging (Pampers...), wasproducten (Ariel, Dash, Lenor…), vrouwelijke intieme hygiëne (Always…), haarproducten (Head & Shoulders, Pantene...), reinigingsproducten (Antikal, Swiffer, Dreft, MrPropre…), scheerproducten (Braun…), mond- en tandhygiëne (Fixodent en Oral-B) en huidverzorging (Gillette).

Omzet van meer dan 80 miljard dollar

Uit de recentste jaarcijfers blijkt dat Procter & Gamble in het boekjaar 2022 (afgesloten eind juni) een omzet genereerde van iets meer dan 80 miljard dollar (+/- 73,9 miljard euro), een stijging van 7% op een jaar tijd via organische groei.

Op Wall Street kan het bedrijf uitpakken met een beurskapitalisatie van ongeveer 333 miljard dollar (+/- 306,5 miljard euro).